Warhammer
Ostatnio zauwa¿y³em, ¿e przy obrocie przedniego ko³a co pe³en obrót s³ychaæ stukanie ( ciche, jakby kto¶ stuka³ o siebie 2 metalowymi rzeczami). A oprócz tego jak prowadzê rower
po równej nawierzchni czujê na kierownicy wibracjê. Wcze¶niej tego nie by³o. Czy to wina poluzowanych szprych?
Je¶li masz V-break to zapewne jest to wina scentrowanego ko³a.
Pytasz siê czy to wina poluzowanych szprych .. No jak s± poluzowane to jest baaaardzo du¿a szansa ¿e to w³a¶nie ich wina. Z do¶wiadczenia wiem ¿e wystarczy jedna kiepsko doci±gniêta i bêdzie upierdliwie stukaæ.
A jak szprychy s± ok to mo¿e co¶ w pia¶cie ?
Mam to samo i te¿ wydaje mi siê, ¿e to kwestia szprych. Nied³ugo oddam ko³a do centrowania i doci±gniêcia szprych to siê oka¿e czy podejrzenia by³y s³uszne ;)
No w³a¶nie nie za bardzo wiem jak sprawdziæ czy s± naci±gniête, czy która¶ nie jest lu¼niejsza. Rusza³em ka¿d± palcami w³a¶ciwie na ka¿da jest dobrze, chocia¿ wszystkie nie s± naci±gniête tak na sztywno. Piasta ma przejechane 900 km, wiêc to chyba za wcze¶nie, ¿eby siê co¶ z ni± dzia³o?
Hamulce mam V-breaki. Chyba te¿ pójdê ko³o oddaæ do serwisu.
Prawdopodobnie masz scentrowane ko³o!!Obrêcz lekko uderza o klocek.
Wiêc jest to wina szprych. Daj ko³o do centrowania i powinno byæ ok.:D
No w³a¶nie to sprawdza³em i o klocki obrêcz nie uderza.
Je¶li nie chcesz sam serwisowaæ piasty i siê brudziæ, zdejmij ko³o i z³ap za o¶. Zacznij krêciæ ko³em i sprawd¼ czy nie ma "szarpania" na osi przy obrotach ko³a. Je¶li tak - co¶ z piast±.
je¶li ko³o nie jest scentowane i szprychy nie s± lu¼no to najprawdopodobniej jest to wina piasty - albo brakuje kulek albo wyp³uka³ ci siê smar - objawy podobne ;)
Dzisiaj znowu ogl±da³em i z badania s³uchem wygl±da ¿e co¶ z piast± jest nie tak tak¿e, muszê j± rozebraæ. ;)
Tylko wyp³ukany smar w uszczelnianej pia¶cie? Dopiero ostatnio zacz±³em w mokrych warunkach je¼dziæ.
je¶li ko³o nie jest scentowane i szprychy nie s± lu¼no to najprawdopodobniej jest to wina piasty - albo brakuje kulek albo wyp³uka³ ci siê smar - objawy podobne ;)
Zgadzam siê. Tylko zastanawia mnie ten cykliczny stukot i wibracje na kierownicy. Proponuje jeszcze postawiæ rower ko³ami do góry., poluzowaæ hamulec i pokrêciæ ko³em(powoli trzymaj±c rekê na kole mo¿e wyczujesz co¶ jak nie to szybko mo¿e us³yszysz.)Nie spotka³em jeszcze przypadku aby piasta cyklicznie stuka³a(choæ wszystkich rozumów nie pozjada³em i nie wykluczam te¿ tego) tylko ¿e to by by³o dziwne bior±c pod uwagê budowe piasty.
Znowu poluzowane szprychy owszem stukot jak najbardziej tylko skad te wibracje.!!!:D
A te objawy pojawi³y siê tak nagle? Same z siebie? Mo¿e zmienia³e¶ dêtkê, albo co¶...?
no zmienia³em dêtkê, ale zaraz po wymianie nie by³o tego pisku przy obrocie tylko potem siê pojawi³, a wibracje rzeczywi¶cie zwróci³e¶ moj± uwagê ¿e mog± mieæ zwi±zek z dêtk±. A ostre wje¿d¿anie na krawê¿niki mog³o spowodowaæ piski?
Po pierwsze jaka masz piastê? Mog³ sie wygi±æ ca³y bolec od mocowania i wtedy przy obrocie mia³by¶ stukanie i wibracje przy szybszej je¼dzie. Rozbierz ja, zwróæ uwagê czy nic nie jest pogiête b±d¼ po³amane, wyczy¶æ, wymyj w benzynie, nasmaruj i z³ó¿. Je¿eli nic nie pomo¿e to zdejmij oponê, dêtkê i pokrêæ na sucho bez nich. Wtedy dowiesz sie czego to wina.
Pozdrawiam Pantera
Ok. To tak zrobiê. :)
Po pierwsze jaka masz piastê? Mog³ sie wygi±æ ca³y bolec od mocowania i wtedy przy obrocie mia³by¶ stukanie i wibracje przy szybszej je¼dzie. Rozbierz ja, zwróæ uwagê czy nic nie jest pogiête b±d¼ po³amane, wyczy¶æ, wymyj w benzynie, nasmaruj i z³ó¿. Je¿eli nic nie pomo¿e to zdejmij oponê, dêtkê i pokrêæ na sucho bez nich. Wtedy dowiesz sie czego to wina.
Pozdrawiam Pantera
Rada dobra. Wyeliminujesz przynajmniej (jak nie znajdziesz) dwie sprawy( tylko sprawd¼ najpierw czy opona dobrze siedzi w rajfce) zanim j± zdejmiesz. Ale je¶li o¶ka jest skrzywiona kupuj now± piaste z o¶k± dobej firmy, bo to bêdzie tylko znaczy³o ¿e masz szmelc.
A o dêtce ¼le za³o¿onej nie pomy¶la³em, a mo¿e byæ to przyczyna wibracji.!!:D
Zapomnialem napisaæ jaka to piasta. No wiêc to Joytech, ale nie wiem jaki model. Opona jest dobrze za³o¿ona. Najpierw spróbuje nyplami pomajstrowaæ, bo sprawdzi³em, ¿e przy obrocie ko³a zawsze w jednym miejscu jest to cykniêcie. :)
Odkrêci³em ko³o. I pokrêci³em piast± trzymaj±c ko³o. W jaki sposób pasta powinna siê obracaæ. Tak p³ynnie bez ¿adnych oporów czy z lekkim oporem tak jakby jak to opisaæ drga³a obracaj±c siê albo je¼dzi³a po takich ma³ych z±bkach - ciê¿ko mi to opisaæ.
No i jeszcze zrobi³em w ten sposób, ¿e z³apa³em pastê rêkami i pokrêci³em ko³em i czu³em takie drgania jakby po po ma³ych z±bkach siê obraca³a.
Zacz±³em rozkrêcaæ piastê. Czy zawsze przy odkrêcaniu tych nakrêtek tak strzela. Ciê¿ko siê odkrêcaj± i bojê siê czy co¶ ¼le robiê.
Zauwa¿y³em ¿e po kilku obrotach ¶ruby pasta tak ie drga przy obracaniu. Czy mo¿e byæ tak, ¿e jest zbyt mocno skrêcona?
Ok. Wibracje usta³y - piasta by³a zbyt mocno skrêcona. Czy w takim razie to cykanie to szprychy.
Skoro mówisz ¿e piasta by³a za mocno skrêcona to powinne¶ j± rozebraæ i umyæ zobaczyæ kulki (gniazdo ,pier¶cienie sto¿kowe"¶ruby dociskaj±ce ³o¿yska" Je¶li masz ³o¿yska sprawdz je.)
Za mocno dokrêcone pier¶cienie sto¿kowe(potocznie zwane konusami) mog± powodowaæ takie zjawisko, a jeszcze na dodatek jak siê dostanie trochê piasku to jest ubaw.
Je¶li masz ³o¿yska nie szukaj konusów.
Na koniec przejed¼ kluczem po szprychach. Têpy"g³uchy" d¼wiêk powinien pokazaæ Ci które szprychy s± lu¼ne.
Lecz pamietaj je¶li nigdy nie centrowa³e¶ ko³a dokrêcanie szprych mo¿e spowodowaæ ¿e oddasz ko³o do centrowania-Albo bêdziesz je¼dzi³ bez hamulca przedniego b±d¼ z tak zwanym ABS hihih zajebiste uczucie:D
Przynajmniej dopuki nie z³apie na piasku:D
Przed rozkrêceniem piasty warto siê jej bli¿ej przygl±dn±æ; mo¿e dowiesz siê, jakich niemi³ych niespodzianek masz siê wkrótce spodziewaæ. Zakrêæ ko³em przeciwnie do kierunku jazdy i obserwuj zachowanie sie kasety. Je¿eli kolebie siê na boki, mo¿e ¶wiadczyæ to o skrzywionej osi lub zniszczonej bie¿ni piasty. Wygiêcie osi ³atwo wykryæ turlaj±c j± (po uprzednim jej wyjêciu i wykrêceniu konusów) po równej powierzchni.
Rozkrêcasz zaczynaj±c od strony, gdzie nie ma zêbatek (dowolnej dla przedniego ko³a). Blokuj specjalnym kluczem konus i odkrêcaj (w lewo) nakrêtkê kluczem p³askim. Wyci±gaj podk³adkê i wykrêcaj rêk± konus. Wyci±gaj o¶
uwa¿aj±c na sypi±ce siê kulki.
Ca³o¶æ czy¶cimy i dok³adnie lustrujemy. Wszelkie nierówno¶ci na bie¿niach konusów kwalifikuj± je do wymiany . Podobnie kulki: najmniejsze nierówno¶ci na ich powierzchniach - wymiana. Pamiêtajmy, ¿e o¶ przednia ma na ogó³ mniejsz± ¶rednicê ni¿ tylna. Zobaczmy w g³±b, na wyczyszczone bie¿nie piast, czy ich powierzchnie s± równe. Na szczê¶cie te ostatnie rzadko siê psuj±, ale w przypadku stwierdzenia uszkodzenia czeka nas niema³a robótka: wymiana ca³ej piasty :-(. Bie¿nie piast smarujemy obficie smarem do ³o¿ysk, uk³adamy w niej kulki, wk³adamy o¶kê, zakrêcamy konus, dajemy podk³adkê (jedn± lub kilka) i zakrêcamy wstêpnie nakrêtkê. Krêcimy o¶k±. Powinna obracaæ siê lekko, ale i bez wyczuwalnych luzów. Blokujemy jedn± stronê osi w imadle (nie zapomnijmy ochroniæ czym¶ gwintu) lub zapraszamy do pomocy jak±¶ trzeci± rêkê; z przeciwnej strony blokujemy konus specjalnym kluczem, a drugim kluczem dokrêcamy nakrêtkê. Sprawdzamy czy nie ma luzów, a ca³o¶æ lekko siê obraca. Je¿eli nie, to trzeba ca³± operacjê powtórzyæ, gdy tak - dokrêcamy na maxa nakrêtkê, nie zapominaj±c oczywi¶cie o blokadzie konusa.
Ok. To chodzi³o o ko³o przednie, z piast± jest ok. Ju¿ sprawdzone je¼dzi³em po z³o¿eniu piasty nie rozkrêci³a siê wiêc ok. Ale ogólnie czysta by³a w ¶rodku tzn. smar by³, a piachu brak. Te uszczelnienia du¿o daj±.
No a ko³o wypada³oby oddaæ do centrowania, ale mi siê nie op³aca, bo i tak planuje zminieæ hamulce na tarczowe. :)
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plalwayshope.xlx.pl