Szlakiem rowerowym Gi¿ycko - Sztynort - Gi¿ycko 

Warhammer

Szlak Sztynort

http://www.visius.republika.pl/Gi%BF...nort%20(0).JPG
• 0,0 km. Gi¿ycko Wyje¿d¿amy z Gi¿ycka z pl. Grunwaldzkiego gdzie mo¿na obejrzeæ Ko¶ció³ Ewangelicki (1826/1827), pomnik, piêkny g³az czerwonego granitu (rapakiwi) po¶wiêconego ludziom walcz±cym o polsko¶ci Warmii i Mazur i kierujemy siê ul. Olsztyñsk± w stronê mostu zwodzonego na kanale Gi¿yckim. Warto poczekaæ na otwieranie ( zamykanie) mostu. Most jest otwierany rêcznie. Ewenement w skali Europy. Wje¿d¿amy na Wyspê Gi¿yck±.

• Wje¿d¿amy na ul. Moniuszki. Mijamy park i kilka pomników przyrody (jesion, lipa drobnolistna) skrêcamy w prawo i kierujemy siê na szosê obwodow±. Po lewej przeb³yskuje jeziorko Ma³a Popówka, nad któr± spokojnie spoczywaj± pogodzeni ¶mierci± dawni wrogowie ¿o³nierze rosyjscy, niemieccy a na p³ytach po obu stronach nazwiska polskie.

• Doje¿d¿amy do szosy obwodowej, skrêcamy w lewo i jedziemy obok stadionu. Dalej po prawej nastêpny cmentarz. Tym razem ¿o³nierzy radzieckich z II wojny, za nim w g³êbi jeziorko Du¿a Popówka.

• Doje¿d¿amy do skrzy¿owania i skrêcamy szos± na Kêtrzyn i wje¿d¿amy w zielony tunel. Korony drzew z³±czone nad szos± daj± och³odê w najwiêksze upa³y, stare majestatyczne drzewa ozdoba i skarb Mazur.

• Doje¿d¿amy do mostu nad kanalikiem Piêkna Góra ³±cz±cym jez. Kisajno (2019 ha.) Z jez. Tajty (265,5 ha) i wyje¿d¿amy z Wyspy Gi¿yckiej. Ca³y czas towarzysz± nam tablice reklamowe wzd³u¿ drogi i tak bêdzie na du¿ym odcinku naszej trasy.

• Jedziemy dalej szos± na Kêtrzyn, przydro¿na zieleñ kryje fortyfikacje ziemne Gi¿yckiego Rejonu Umocnionego.

• 4,5 km. My przy drogowskazie na Dobê skrêcamy w prawo. Na drodze ju¿ mniejszy ruch nawierzchnia gorsza, ale asfalt, ma³y podjazd i chwila odpoczynku - d³ugi zjazd. Po prawej przybli¿a siê i oddala j. Kisajno, a nad nim o¶rodki wypoczynkowe. Mijamy (lub odpoczywamy chwilê) le¶ny parking i doje¿d¿amy do Gut. Na skraju lasu do wynajêcia domki letniskowe i mo¿liwo¶æ zakupu miedzy innymi le¶nego miodu.

• Dalej droga ³atwa, po prawej skrêt na Fuledê (mo¿na zaplanowaæ oddzieln± wycieczkê do rezerwatu 'G³azowisko Fuledzki Róg' pow. 1833,2 ha., 7500 g³azów o obwodach od 0,5-5m.) Doje¿d¿amy do Kamionek.

• 11,2km.Kamionki przy sklepie skrêcamy w prawo.

• Wie¶ Kamionki za³o¿ona w1436 pamiêta zaciek³± bitwê z 28 VIII 1914r pomiêdzy wojskami niemieckimi i kozackimi. Dzi¶ Kamionki s± miejscowo¶ci± agroturystyczn±.

• Wyje¿d¿amy ze wsi, widok rozleg³y i po chwili jedziemy pod baldachimem utworzonym przez stare klony doje¿d¿amy do Dziwiszewa. Po lewej miêdzy drzewami mieni siê jez. Dziwiszewskie ( 25,9 ha), po prawej mijamy kilka zabudowañ (b. ciekawa stara obora z kamienia polnego). Za wsi± droga skrêca lekko w prawo i doje¿d¿amy do Doby.

• 15,3 km. Wie¶ Doba za³o¿ona w 1496 r. Od 1529r by³a posiad³o¶æ pruskiego, junkierskiego rodu Schenk zu Tautenberg. Po 1945 PGR. O minionej ¶wietno¶ci Doby ¶wiadcz± pozosta³e zabudowania gospodarcze z ku¼ni± na wzniesieni przy drodze ( dzi¶ biuro) , grobowcem rodziny Tautenberg trochê przed wsi± (trzeba zjechaæ ze szlaku w lewo na poln± drogê i skrêciæ w lipow± alejê d³. ok.. 200m), ko¶ció³kiem pó¼nogotyckim z XVI w na koñcu wsi.

• Jad±c przez wie¶ po prawej mamy jez. Dobskie (1776 ha) a na nim bardzo dobrze widoczn±, legendarn± wyspê Gilmê z 15 metrowym wzniesieniem. Ca³e jezioro jest stref± ciszy, wiêc mo¿emy chwilê podziwiaæ nie p³oszone silnikami ³odzi ptactwo wodne.

• My skrêcamy w lewo. Po lewej mijamy bloczki mieszkalne z epoki realnego socjalizmu koñczy siê asfalt.

• Wje¿d¿amy na poln± drogê. Droga piaszczysta z koleinami po rolniczych maszynach. Teraz ju¿ trzeba naprawdê uwa¿aæ na drogê. Na pierwszym rozwidleniu polnych dróg (500 m od asfaltu) stoi tablica informuj±ca, ¿e wyje¿d¿amy z Doby. Skrêcamy w prawo. Droga odcinkami ¶rednio trudna, szczególnie po deszczu .

• 19.8 km . Skrêcamy w prawo (jad±c w lewo mo¿na dojechaæ do g³ównej kwatery Hitlera 'Wilczy szaniec') po 250 m znowu w prawo. Doje¿d¿amy do wsi Pilwa. To wie¶ za³o¿ona na miejscu starego grodziska pruskiego zniszczonego przez Krzy¿aków, które chocia¿ w nazwie (s³owo 'pilwa' w jêzyku pruskim znaczy³a mu³, szlam, b³oto) przypomina o rdzennych mieszkañcach tych terenów.

• Jedziemy przez wie¶, droga brukowana, po prawej budynek z czerwonej ceg³y. To stara szko³a. Dzi¶ na elewacji widnieje data budowy szko³y 1909r. W³a¶nie w tej wiejskiej szkole pracowa³ August Quednau geograf, wieloletni (ok.. 30-¶ci lat ) badacz jeziora Mamry, przyjaciel Lehndorffów ze Sztynortu. Na ¿yczenie zosta³ pochowany na wyspie Upa³ty.

• Jedziemy jeszcze po 'kocich ³bach' ( ³±cznie ok.1 km bruku ) i wje¿d¿amy na ¿wirówkê. Po prawej widaæ w oddali jez. Dobskie, trochê rozrzuconych gospodarstw. Droga ³atwa, przy drodze sporo zdzicza³ych jab³oni. Piêkne plenery, czasami (do po³udnia) mo¿na obserwowaæ poluj±ce or³y bieliki.

• 24,2 km. Znowu 'kocie ³by' a obok ¿wirówka. Po prawej cmentarz. To Radzieje. Widoczna wie¿a ko¶cio³a (ko¶ció³ klasycystyczny z 1826 r. na plonie o¶mioboku) po lewej zaprasza do wsi, ale nasz szlak skrêca w prawo. Brukowana droga wiedzie prosto do wsi, my przy kierunkowskazie zje¿d¿amy na prawo w poln± drogê. Na Sztynort.

• Jedziemy 600m i skrêcamy w lewo. Droga do¶æ dobra, lekki piaszczysty podjazd i mijamy niszczej±ce zabudowania by³ego PGR-u £abap, obecnie w rêkach prywatnych.

• 26, 8 km. Punkt widokowy. Kiedy¶ oddzielne, dzi¶ w kompleksie jeziora Mamry, jak na d³oni widzimy jeziora: £abap ,Dobskie (z widoczn± Wysp± Kormoranów ), Dargin a¿ po Pierkunowo. Patrz±c na b³êkitne jeziora z zielonymi wyspami, biel±cymi siê ¿aglami jachtów nie uciekniemy od refleksji. Ka¿dy w³asnych.

• Jedziemy dalej, droga na odcinku 300m wy³o¿ona trelink± (betonowe p³ytki) i znowu polna droga.

• 28, 7 km. Rozwidlenie dróg. W prawo, dêbowa aleja wiod±ca do mauzoleum dawnych w³a¶cicieli Sztynortu, my skrêcamy lekko w lewo, pod górkê, zjazd, ma³y surwiwal i wje¿d¿amy na szosê asfaltow± i skrêcamy w prawo. Potê¿ne, kilkusetletnie dêby w szpalerze, po obu stronach szosy doprowadzaj± nas do Sztynortu Du¿ego.

• 30.2 Km. Sztynort ( od 1420 do 1945r g³ówna siedziba rodu Lehndorfów) wita nas masztami jachtów w przystani na jez. Sztynorckim ( 50 ha) po prawej stronie, natomiast jad±c prosto doje¿d¿amy na dziedziniec pa³acu Lehndorfów. Pa³ac w stanie tragicznym. Pa³ac i zabudowania dworskie, park (trzystuletnie lipy, dêby - najstarszy liczy sobie 360 lat, obwód 4,6 m.- buki, graby) podziwiane przez stulecia, ocala³e z II wojny ¶wiatowej ginie na naszych oczach.

• Na przystani s± punkty gastronomiczne, sklep, tawerna 'Zêza' w stylowo urz±dzonej piwnicy starego budynku gospodarczego, prawdziwa Mekka ¿eglarzy, gdzie w sezonie czêsto do rana s³ychaæ szanty ¿eglarskie.

• ¯egnamy Sztynort, jedziemy asfaltow± szos± która skrêca w lewo. Ruch na drodze niedu¿y, wje¿d¿amy w las mieszany ze starymi dêbami. Za pomniki przyrody uznano w okolicach Sztynortu (bez parku) 40 drzew, po prawej nad jez. Dargin towarzyszy nam rezerwat le¶ny 'Mokre' z fragmentem lasu ³êgowego, s± tu ¿eremia bobrów, ostoja dzików, spotykano ³osie i wilki.

• 33,9 km. Wje¿d¿amy na most. Po prawej jez. Dargin (3030 ha), po lewej jez..Kirsajty ( 207 ha). Widok przepiêkny. Przy dobrej pogodzie widaæ go³ym okiem wierzê telewizyjn± w Gi¿ycku. Pod mostem tablica po¶wiêcona tragicznie zmar³emu p³etwonurkowi z Gi¿ycka Andrzejowi Tarasiewiczowi (pomys³odawcy nurkowej atrakcji Mamr Pó³nocnych - wraku Arabelli)

• 35, 9 km. Po lewej pensjonat Dargin, stanica wodna, a po prawej jezioro tu¿ przy drodze. Jedziemy ca³y czas asfaltow± szos±, (asfalt dziurawy) droga ³atwa, p³aska.

• W dali po lewej stronie drogi widoczne kominy cegielni w Sk³odowie. Mijamy kilka pól biwakowych. Doje¿d¿amy do miejscowo¶ci Harsz.

• 39.9 km. Harsz wie¶ za³o¿ona w 1550 r. nad jez. Harsz ( 216 ha. ) dzi¶ nastawiona na turystykê.

• Przed wjazdem do wsi stoi drogowskaz na Ogonki. Prosto droga wiedzie na Pozezdrze, a my skrêcamy w prawo. Zje¿d¿amy z nawierzchni asfaltowej wje¿d¿amy na ¿wirówkê w alejê starych lip, które daj± przyjemny cieñ. Jedziemy teraz trzymaj±c siê zielonego szlaku rowerowego. Oznaczenia znaku b.s³abo widoczne. Odcinek ciekawy.

• 41,7 km. Nowy Harsz. Od wsi Nowy Harsz prowadzi przez las, obok pól biwakowych, droga miejscami piaszczysta czasami bezpieczniej na kilka metrów zej¶æ z roweru.

• Przy bramie Warszawskiego O¶rodka Pa³acu M³odzie¿y skrêcamy w lewo jedziemy przez las, przy drodze poletka topinanburu (s³onecznik bulwiasty) paszy dla zwierzyny le¶nej, doje¿d¿amy do wsi Pieczarki. Wyje¿d¿amy na asfalt tu¿ przy obelisku po¶wiêconym poleg³ym podczas I wojny ¶wiatowej.

• 45,7 km. Pieczarki nad jez. Dga³ Wielki (94 ha.) W XV w. we wsi by³a huta ¿elaza, m³yn. My skrêcamy w prawo i drog± o dobrej nawierzchni jedziemy przez wie¶ po chwili zakrêt w prawo i jeste¶my w ¦widrach.

• ¦widry wie¶ folwarczna za³o¿ona w 1544 r. dzi¶ bardziej znana ze zlokalizowanego nieopodal wysypiska odpadów.

• Nasza droga skrêca w lewo, koñczy siê wie¶ a my mamy d³ugi podjazd. Droga wysadzona topolami wznosi siê i opada, mijamy rozrzucone zabudowania, jeszcze kilka piêknych plenerów i jeste¶my przy tablicy - Gi¿ycko.

• Teraz przecinamy szosê obwodow±, wje¿d¿amy w ulicê Nowowiejsk±, dalej jedziemy prosto ulic± Konarskiego, skrêcamy w lewo, doje¿d¿amy do hotelu 'Wodnik' skrêcamy w prawo jeste¶my na Pl. Grunwaldzkim.

• 54,8 km . Skrêcamy znowu w lewo i jeste¶my przy ko¶ciele ewangelickim sk±d rozpoczêli¶my nasz± wycieczkê.


Zdjêcia z trasy:
(W jednym po¶cie siê nie zmie¶ci³o)
Cmentarz ¿o³nierzy radzieckich:
http://www.visius.republika.pl/Gi%BF...nort%20(1).JPG

Podjazd - kierunek Doba, 11 km:
http://www.visius.republika.pl/Gi%BF...nort%20(5).JPG

Zjazd - kierunek Doba:
http://www.visius.republika.pl/Gi%BF...nort%20(7).JPG

Stare budynki PGR-u w Dobie:
http://www.visius.republika.pl/Gi%BF...nort%20(9).JPG

Mój Boulder nad jeziorem Dobskim:
http://www.visius.republika.pl/Gi%BF...ort%20(12).JPG

Widok na ko¶ció³ w Dobie:
http://www.visius.republika.pl/Gi%BF...ort%20(14).JPG

Droga na Pilwê:
http://www.visius.republika.pl/Gi%BF...ort%20(15).JPG

Bagna niedaleko wsi Pilwa:
http://www.visius.republika.pl/Gi%BF...ort%20(16).JPG

Wyjazd z Pilwy na Radzieje:
http://www.visius.republika.pl/Gi%BF...ort%20(19).JPG

Pla¿a opodal Je¿ykowa, pod Radziejami:
http://www.visius.republika.pl/Gi%BF...ort%20(24).JPG

Droga na Sztynort:
http://www.visius.republika.pl/Gi%BF...ort%20(27).JPG

Zjazd pod kana³ miêdzy jeziorem Kisajno, a jeziorem Sztynordzkim:
http://www.visius.republika.pl/Gi%BF...ort%20(28).JPG

Odnaleziona przeze mnie kapliczka w ¶rodku lasu, efekt zgubienia siê:
http://www.visius.republika.pl/Gi%BF...ort%20(30).JPG

Grób z 1901 roku:
http://www.visius.republika.pl/Gi%BF...ort%20(33).JPG

Sztynordzki port:
http://www.visius.republika.pl/Gi%BF...ort%20(34).JPG

Widok z mostu pomiêdzy jeziorami Dargin i Mamry (dok³adniej Kirsajty):
http://www.visius.republika.pl/Gi%BF...ort%20(36).JPG

Widok, tym razem na jezioro Dargin:
http://www.visius.republika.pl/Gi%BF...ort%20(37).JPG

Mój rower w towarzystwie kolarza Tomka i jego rumaka:
http://www.visius.republika.pl/Gi%BF...ort%20(39).JPG

Rozwidlenie na Pieczarki w Nowym Harszu:
http://www.visius.republika.pl/Gi%BF...ort%20(41).JPG

Krzy¿ówka w Pieczarkach:
http://www.visius.republika.pl/Gi%BF...ort%20(46).JPG

Sklep z pysznymi lodami na wyje¼dzie:
http://www.visius.republika.pl/Gi%BF...ort%20(47).JPG
Twierdza Boyen w Gi¿ycku
Twierdza Boyen (Festung Boyen) - twierdza o kszta³cie gwiazdy, zbudowana w latach 1844-1856 z rozkazu króla Fryderyka Wilhelma IV. Ten wa¿ny obiekt strategiczny po³o¿ony jest w zachodniej czê¶ci Gi¿ycka, na w±skim przesmyku pomiêdzy dwoma du¿ymi jeziorami mazurskimi - Kisajno (po³udniowa czê¶æ kompleksu Mamr) i Niegocin.

Wzniesiona zosta³a na obszarze Prus Wschodnich licz±cym ok. 100 ha i stanowi³a g³ówne ogniwo w ³añcuchu umocnieñ zamykaj±cych od wschodu dostêp na teren pañstwa pruskiego.

Do twierdzy prowadz± dwie drogi od strony Gi¿ycka i Kêtrzyna oraz cztery bramy wjazdowe:

* Gi¿ycka,
* Kêtrzyñska,
* Wodna (pomocnicza; wyposa¿ona w podnoszony most zwodzony),
* Prochowa (pomocnicza; s±siaduj±ca z dzisiejszym amfiteatrem).

Historia gi¿yckiej Twierdzy Boyen kszta³towa³a siê w XIX wieku. Pierwsze plany powstania twierdzy pochodz± z 1818 roku. By³y one odzwierciedleniem do¶wiadczeñ gen.von Grolmanna oraz von Boyena z wojen napoleoñskich. Jednak ostateczn± decyzje o wybudowaniu fortyfikacji podjêto dopiero 9 sierpnia 1841 roku. Lokalizacja uzgodniona zosta³a po lokalnej wizji w 1842 roku przez genera³ów: von Grolmanna, von Krausenecka oraz von Astera. 5 kwietnia 1843 roku od projektu i pierwszych prac ziemnych rozpoczê³a siê budowa w rejonie don¿onu, czyli niwelacji terenu i kopania studni. 4 wrze¶nia po³o¿ono tu kamieñ wêgielny z udzia³em lokalnych w³adz. Prace rozpoczête przez gen. Astera dokoñczono w 1846 roku projektem majora Westphala. 24 grudnia 1846 roku, król Fryderyk Wilhelm oficjalnie nada³ twierdzy nazwê Festung Boyen (Twierdza Boyen). Po³owa bastionów, tj. trzy otrzyma³y nazwê od imion gen. von Boyena - Leopold, Ludwik i Herman, a trzy pozosta³e - Recht (Prawo), Schwert (Miecz), Licht (¦wiat³o).

Prawie na wprost wej¶cia do twierdzy przez Bramê Kêtrzyñsk± znajduje siê budynek stacji go³êbi pocztowych. W czasie I wojny ¶wiatowej przesy³ki pocztowe z Gi¿ycka bardzo szybko dociera³y do Królewca, Szczecina i Wroc³awia. Wywiad niemiecki musia³ doceniaæ ten sposób ³±czno¶ci jeszcze w czasie II wojny ¶wiatowej, skoro na terenach polskich w³±czonych do III Rzeszy w 1942 zarz±dzono likwidacjê wszystkich go³êbi pocztowych.


Wej¶cie do Twierdzy bram± gi¿yck±:
http://www.visius.republika.pl/Gi%BF...ort%20(86).JPG

Budynek muzeum:
http://www.visius.republika.pl/Gi%BF...ort%20(54).JPG

Jeden z magazynów amunicji:
http://www.visius.republika.pl/Gi%BF...ort%20(62).JPG

Koszary w Twierdzy:
http://www.visius.republika.pl/Gi%BF...ort%20(68).JPG

Warsztat i stacja go³êbi pocztowych:
http://www.visius.republika.pl/Gi%BF...ort%20(78).JPG

http://www.visius.republika.pl/Twierdza.jpg

(Przepraszam, ¿e w trzech postach pod rz±d, ale inaczej by siê nie zmie¶ci³o)
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alwayshope.xlx.pl