Jakie komponenty roweru na wyprawê? (Bardzo d³ugie, ale z wielk± nadziej± na pomoc) 

Warhammer

Witam,

Mój pierwszy tutaj post i od razu taki d³ugi. Liczê na mi³osierdzie i wyrozumia³o¶æ Moderatorów, ale s±dzê, ¿e aby opisaæ mój problem (du¿o) krócej siê nie da. Liczê te¿ na (p)odpowiedzi osób z do¶wiadczeniem i wiedz±, du¿o przekraczaj±cymi moj± w³asn±. Wiem te¿, ¿e byæ mo¿e ilu uzytkowników, tyle porad, ale mo¿e uda mi siê wypo¶rodkowaæ. A zatem:

Za nastêpnych kilka, najwy¿ej kilkana¶cie miesiêcy planujê d³ug±, trwaj±c± bardzo d³ugi czas, rowerow± podró¿ po kontynencie poza Europ± (waham siê jeszcze, który kontynent wybraæ).

Mam do¶wiadczenie rowerowe, zrobi³em parê tysiêcy kilometrów, zdarza³o siê, ¿e je¼dzi³em po trudniejszym terenie, ale wiêkszo¶æ dotychczasowych jazd ogranicza³a siê do nawierzchni asfaltowych czy betonowych, ¿wiru, piasku, le¶nych czy górskich ¶cie¿ek. Mój rower (cross Wheeler) idealnie nadaje siê na tego rodzaju wyprawy, ale z pewno¶ci± nie na trwaj±c± d³ugie miesi±ce (lata?) wyprawê, z ekstremalnymi temperaturami i klimatami, z ekstremalnymi nawierzchniami, a do tego z obci±¿eniem moim, sakw (i byæ mo¿e jeszcze ci±gniêtej przyczepki).

Umiem i lubiê je¼dziæ na rowerze, zreszt± przed wyjazdem bêdê mocno szlifowa³ formê "na sucho" (si³ownia) i w realu (czêste je¿d¿enie w ró¿nym terenie i w ró¿nych warunkach). Nie czyni mnie to jednak specjalist± od sprzêtu i dlatego zwracam siê do Was, drodzy Rowerowi Znawcy, o (p)odpowied¼ i sugestie dotycz±ce bike’a nadaj±cego siê na tak± jazdê. W najgorszym z mo¿liwych wariantów nie bêdê mia³ ¿adnego wyboru i kupiê to, co bêdzie w zasiêgu moich mo¿liwo¶ci finansowych lub co bêdzie w zasiêgu finansowym sponsora. W najlepszym mo¿liwym wypadku bêdê mia³ wszystko za darmo i mo¿liwo¶æ ca³kowitej konfiguracji bike’a. W ka¿dym jednak przypadku warto wiedzieæ, co kupiæ:

1) RAMA – materia³

Na temat chromo-molibdenu nie bêdê siê wypowiada³, nie wiem, czy s± jeszcze takie ramy, nic mi na ten temat nie wiadomo, jak co¶ wiecie, to dajcie znaæ. Ale oprócz potwornie drogich kompozytów pozostaje mi albo stal, albo aluminium. Ka¿de z tych rozwi±zañ ma swoje plusy i minusy i jestem ciekaw Waszej opinii, bior±c pod uwagê ekstrema warunków i parê innych czynników. Co wybraæ?

Aluminium – jest l¿ejsze, wiêc i baga¿ w samolocie mniejszy, i ³atwiej przenosiæ, i w górê ³atwiej siê peda³uje, bo nie ma takiej bezw³adno¶ci. No i nie ulega korozji, co wa¿ne przy deszczach etc. Ale nie jest takie sztywne, a przede wszystkim je¶li pêknie czy ulegnie wgnieceniu/skrêceniu, trudno bêdzie w ogóle co¶ z tym zrobiæ.

Stal – jest ciê¿ka i ³apie korozjê. Ale jest sztywniejsza, a przede wszystkim w przypadku pêkniêcia, wgniecenia czy skrêcenia praktycznie pierwszy lepszy warsztat mechaniczny nawet w mniejszej mie¶cinie powinien byæ w stanie to naprawiæ, wym³otkowaæ, zespawaæ, co ma kolosalne znaczenie.

Zatem: rama aluminiowa, czy stalowa?

2) RAMA – geometria

Gdybym startowa³ do jakiego¶ cross-country, maratonu etc., to pewnie chcia³bym roweru z ram± o profilu "dynamicznym", która u³atwia "atakowanie" wzniesieñ etc. Gdybym z kolei je¼dzi³ (tak jak je¿d¿ê) rekreacyjno-turystycznie, szuka³bym ramy, pozwalaj±cej na wygodne siedzenie na rowerze w pozycji wyprostowanej. Problem polega na tym, ¿e w przypadku trwaj±cej bardzo d³ugi czas podró¿y, wiod±cej przez najrozmaitszy teren, ¿aden z tych profilów nie zdaje do koñca egzaminu: profil "turystyczny" jest wygodniejszy i mniej obci±¿a rêce, ale nie pozwala na dobre "atakowanie" podjazdów, wzniesieñ, dróg sk³adaj±cych siê g³ównie z piasku, gliny albo i
jeszcze gorzej. Z kolei profil MTB u³atwia pokonywanie trudniejszych odcinków, ale na d³u¿sz± metê nie jest wygodny. Jaki wiêc profil ramy jest najkorzystniejszy? ATB, XC, MTB, Cross? A mo¿e jaka¶ "hybryda"? [za³ó¿my tu wariant realistyczny – wybór konkretnego rodzaju/modelu ramy – oraz wariant optymistyczny – nieograniczona swoboda w modelowaniu ramy]. Dodatkowa trudno¶æ to ta, ¿e profil danej ramy dostosowany jest tak¿e trochê do wzrostu (a ja, ze swoimi 193 cm, do ma³ych nie nale¿ê) i ciê¿aru jad±cego (103 kg ¿ywej wagi) no i rozmiaru kó³, czyli problemu 3.

3) Ko³a/opony

No i tu te¿ mam dylemat: trasa bêdzie wiod³a przez chyba WSZELKIE mo¿liwe rodzaje nawierzchni. Wszelkie, to znaczy asfalt, beton czy ¿wirek, gdzie najbardziej sprawdzaj± siê du¿e ko³a 28 i slicki czy semi-slicki, ale te¿ piach, glina, b³oto, ska³y, góry, ¶cie¿ki w d¿ungli, ¶cie¿ki na pustyni, gdzie z kolei raczej ko³a 26 z szerokimi, dobrze bie¿nikowanymi oponami. Do mojego wzrostu i odpowiedniej wielko¶ci ramy pewnie lepiej pasowa³yby ko³a du¿e, tylko ¿e opony nie te. Ko³a mniejsze z dobrze bie¿nikowanymi oponami z kolei pomog³yby w pokonywaniu trudno¶ci terenowych, ale nie wiem, czy nie s± za ma³e. Czy istniej± ko³a-hybrydy, tzn. o ¶rednicy 28 cali, a jednocze¶nie o
szerokiej obrêczy i z szerokimi, bie¿nikowanymi oponami? A je¶li nie, to który wariant wybraæ, bior±c te¿ pod uwagê powy¿sz± kwestiê 2. z ram±?

4) Amortyzacja

Na takiego rodzaju wyprawê: Full-suspension, front, czy w ogóle brak amortyzacji? I jakego rodzaju najlepiej, ¿eby by³y to amortyzatory? Sprê¿yny, polimery, olej, powietrze, kombinacja kliku z nich? Chêtnie widzia³bym amortyzowany rower, ale po tym jak zobaczy³em, jak mój znajomy wje¿d¿a na jaki¶ kamulec, a mo¿e dziurê, po czym rower podskakuje w górê, a kolesia przewala przez bike’a i leci gdzie¶ nie wiadomo gdzie (mo¿e mia³ po prostu kiepskie albo nie wyregulowane amortyzatory) – chcia³bym tego unikn±æ, wiêc mo¿e bez amortyzacji lepiej? Tym bardziej, ¿e w przypadku ew. napraw w trasie ³atwiej bêdzie zreperowaæ zwyk³y widelec, ni¿ amortyzowany.

5) Siode³ko

Moje w±skie siode³ko o sportowym profilu sprawdza siê dobrze na trasach o niskim, najwy¿ej ¶rednim poziomie trudno¶ci i tylko gdzie¶ tak do 60 km dziennie. Powy¿ej tej odleg³o¶ci oraz przy trudniejszych trasach wola³bym nie pamiêtaæ, ¿e mam ty³ek. Sprawdza³em, siode³ko mam dobrze ustawione w pionie i w poziomie. Je¶li zatem mia³bym to samo prze¿ywaæ przez bardzo d³ugi czas dzieñ po dniu, robi±c ¶rednio 100 km dziennie, to mo¿e lepszym rozwi±zaniem jest inne siod³o? Mo¿e ¿elowe, szerokie (ale to takie... kobiece... :-))? A mo¿e skórzane, ze sprê¿ynami, jak w starych rowerach? A mo¿e jednak sportowe, z g±bk±, tylko o jakim¶ innym profilu? Co my¶licie?

6) Peda³y

Odwieczny konflikt: zwyk³e platformy czy SPD (odk±d te ostatnie siê pojawi³y); sam te¿ mam ten dylemat. Wiem, ¿e SPD pomagaj± "ci±gn±æ" korbowód w dolnej pozycji i usprawniaj± jazdê, "rytmizuj±c" kadencjê, u³atwiaj± te¿ jazdê pod górê. Z drugiej jednak strony maj± te¿ swoje dwa du¿e minusy: po pierwsze je¿d¿±c tyle lat na rowerze ze zwyk³ymi peda³ami nie wiem, czy zd±¿y³bym przyzwyczaiæ siê do wypinania butów z SPD. A nie ma nic gorszego (i potencjalnie tragicznego w skutkach), jak bycie "przymocowanym" do roweru w momencie kiedy ten jedzie w przeciwn± stronê, ni¿ my chcemy i to jeszcze na krawêdzi urwiska lub w¶ród ostrych, poszarpanych ska³... Po drugie wystarczy deszcz i b³oto (czêste zjawiska w Azji, Afryce i Ameryce Po³udniowej), ¿eby po jakim¶ czasie SPD nie dzia³a³o jak nale¿y. Natomiast z platformami nie mam takiego stresu, ¿e siê nie "wypnê" i ¿adne b³oto im niestraszne, ale za to gorzej siê nimi peda³uje. Mo¿e wiêc hybryda pomiêdzy SPD a platform±, tylko ¿e to chyba cholernie drogie? A mo¿e "trzepaczka do jajek"? Co s±dzicie?

7) Przerzutki i ³añcuch

Ile biegów i jakie prze³o¿enia s± optymalne na taki wypad? Czy macie jakie¶ do¶wiadczenia? Czy manetki, czy GripShift (dla mnie osobi¶cie zdecydowanie wygodniejsze jest to drugie rozwi±zanie, ale czy jest jaka¶ ró¿nica?). Mam te¿ obawy zwi±zane z ³añcuchem, dlatego, ¿e jeden zapasowy ³añcuch czy dwa mogê ze sob± zabraæ, ale od znajomego wiem, ¿e w ci±gu swej podró¿y zu¿y³ ok. 20 ³añcuchów (albo mu siê wyciera³y, albo rozci±ga³y, albo pêka³y). Czê¶ciowo by³o tak dlatego, ¿e zmuszony by³ kupowaæ ³añcuchy na miejscu. I to jest ten dylemat: nie s±dzê, ¿eby w Azji, Afryce, czy Ameryce Po³udniowej, poza wiêkszymi miastami (a mo¿e tylko stolicami) mo¿na by³o dostaæ ró¿ne warianty i rozmiary ³añcuchów. Zapewne najczê¶ciej stosowanym ³añcuchem jest taki, jaki stosuje siê do zwyk³ych, pozbawionych przerzutek ³añcuchów od rowerów "Made in China" albo "Made in India". Czy wiêc trzeba tu uwa¿aæ przy doborze wielotrybów?

8) Kierownica

Tradycyjne stery, czyli ³atwiej siê rozlu¼niaj±ce, ale pozwalaj±ce na regulowanie wysoko¶ci kierownicy, czy te¿ A-Head set, które nie pozwalaj± na regulacjê wysoko¶ci? Czy dobrym pomys³em s± "rogi" na kierownicê, umo¿liwiaj±ce zmianê po³o¿enia i oparcie r±k?

9) Hamulce

Zwyk³e V-breaki klockowe (zapewne szybciej siê zu¿ywaj± i kiepsko dzia³aj± przy deszczu czy b³ocie, ale s± pewnie du¿o tañsze), czy tarczowe? A je¶li tarczowe, to czy hydrauliczne, czy mechaniczne (mam wra¿enie, ¿e te ostatnie ³atwiej by³oby ew. naprawiæ, ni¿ hudrauliczne)?

UFF, wiem, ¿e tego jest strasznie du¿o, ale u kogo, jak nie u Znawców i Do¶wiadczonych Rowerzystów (niektórych z objawami ostrej cyklozy) mogê siê dopytaæ? Dlatego liczê ogromnie na (p)odpowiedzi wszelkiego rodzaju, do¶wiadczenia, co polecacie, a co odradzacie, linki do jakich¶ stron
informacyjnych etc., etc.

Z góry wielkie dziêki

Pozdrawiam



Zatem: rama aluminiowa, czy stalowa? Dobra rama ze stali Cro-Mo (ale nie Hi-Ten ;) ) wa¿y mniej wiêcej tyle co aluminiowa i jest bardziej "d³ugowieczna", wiêc je¶li finanse pozwol± to zdecydowanie Cro-Mo... Aluminium jest za to sztywniejsze, ale choæ jest to pomocne na wy¶cigach, to w turystyce zdolno¶æ stali do t³umienia drgañ jak najbardziej siê przydaje :)


Jaki wiêc profil ramy jest najkorzystniejszy? Mo¿esz zdecydowaæ siê na geometriê po¶redni± - rama "górska" ale z krótk± górn± rur± ze sporym spadem. Dziêki temu nawet w trasie za pomoc± ustawienia mostka i sztycy bêdziesz w stanie dostosowaæ pozycjê na rowerze do aktualnych potrzeb. Przyk³ad takiej ramy:
http://cms1.proximedia.com/files/309...D_comp_rot.jpg


Czy istniej± ko³a-hybrydy, tzn. o ¶rednicy 28 cali, a jednocze¶nie o
szerokiej obrêczy i z szerokimi, bie¿nikowanymi oponami?
Bardzo ciekawa kwestia. Obecnie "modne" robi± siê typowe "górale" z szerokimi terenowymi oponami - ale na ko³ach... 29 cali :) Wiêcej o tym pomy¶le (który popularno¶æ zawdziêcza samemu Garemu Fisherowi) tutaj: http://www.29er.pl/ Gdybym jednak by³na Twoim miejscu zdecydowa³bym siê raczej na 26" ko³a - s± wytrzymalsze (krótsze szprychy) co przy wadze Twojej + baga¿u bêdzie gra³o du¿± rolê...


Na takiego rodzaju wyprawê: Full-suspension, front, czy w ogóle brak amortyzacji? I jakego rodzaju najlepiej, ¿eby by³y to amortyzatory? My¶lê ¿e hardtail - amortyzacja z przodu przyda siê w terenie, zmniejszy te¿ nieco obci±¿enie ³okci i nadgarstków w czasie jazdy. Typ raczej sprê¿ynowy - mniej mo¿liwo¶ci regulacji ni¿ w pneumatykach, ale za to nie 'klapnie" Ci w trasie jak pu¶ci jaka¶ uszczelka ;)


5) Siode³ko Tu niestety nie ma co radziæ - ty³ek ty³kowi nierówny :P Musisz poszukaæ i znale¼æ takie na którym dasz radê usiedzieæ przez tak d³ugi czas...


Odwieczny konflikt: zwyk³e platformy czy SPD A dlaczego nie platformy z SPD? :) http://www.wrower.pl/sprzet/pedaly/i...-platforma.gif - z jednej strony zatrzask, a z drugiej zwyk³a platforma - pe³na uniwersalno¶æ :)


7) Przerzutki i ³añcuch Przy tak zró¿nicowanym terenie jazdy potrzebujesz czego¶ uniwersalnego - kaseta 11-34 i korba 48/36/26T (lub 44/32/22T przy grubych terenowych oponach) powinny pozwoliæ Ci poruszaæ siê tak po szosie jak i po terenie


czy te¿ A-Head set, które nie pozwalaj± na regulacjê wysoko¶ci? Czy dobrym pomys³em s± "rogi" na kierownicê, umo¿liwiaj±ce zmianê po³o¿enia i oparcie r±k? Ahead pozwalaj± na regulacjê wysoko¶ci - mocowanie mostka mo¿na przesuwaæ na rurze sterowej (przyda³aby siê wiêc d³uga rura na wiele mo¿liwych konfiguracji) a sam mostek mo¿na te¿ odwróciæ co dodatkowo podwy¿sza/obni¿a kierownicê. Rogi jak najbardziej, przydatne na podjazdach i odci±¿aj±ce d³onie na szosie ;)


Zwyk³e V-breaki klockowe (zapewne szybciej siê zu¿ywaj± i kiepsko dzia³aj± przy deszczu czy b³ocie, ale s± pewnie du¿o tañsze), czy tarczowe? Przód - tarcza, ty³ - v-brejk ;) £±czy zalety obu rozwi±zañ. Dobrym pomys³em by³oby zastosowanie na przednie ko³o obrêczy pod v-ki i amorka z piwotami - je¶li tarczówka w trasie wysi±dzie na amen (odpukaæ) mo¿na prze³o¿yæ v-kê z ty³u na przód i w ten sposób w miarê bezpiecznie dojechaæ do jakiego¶ miasta...

Uff... To chyba jeden z najd³u¿szych moich postów :D
Super, wielkie dziêki! Na pewno warte szczegó³owego rozwa¿enia (i prawdopodobnie zastosowania).

Pozdrawiam serdecznie
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alwayshope.xlx.pl