Budowa trasy dirtowej [poradnik wg krystiana] 

Warhammer

Dirt, najzwyklejszy taki jaki widzimy najczê¶ciej na filmach rowerowych. Oczywi¶cie zaczynamy od zgromadzenia materia³u, czyli sporej ilo¶ci ziemi- w przeliczeniu na taczki potrzebne bêdzie tych¿e od 300 do nawet 1000 (w zale¿no¶ci od skillsów). Wyskok to raczej ma³o pracoch³onna inwestycja, nie potrzebujemy go ani szerokiego ani konkretnie wysokiego, szeroko¶æ zazwyczaj nie przekracza jednego metra i bardzo rzadko dochodzi siê do takich szeroko¶ci. K±t wybicia tak¿e jest zale¿ny od skillsów, pocz±tkuj±cy nie powinni lataæ na pionowych hopkach bo s± one dosyæ wymagaj±ce, dodatkowo przy niskim wyskoku nie osi±gniemy zbyt du¿ego k±ta bo wtedy po prostu skaka³o by siê do bani. Ogólnie przy hopce o wysoko¶ci 1,50 metra dobrym k±tem bêdzie 60 i nie poleca³bym wiêcej, przy wy¿szych hopach dopiero mo¿emy mówiæ o 70 czy 80 stopniach. Profil nale¿y prowadziæ ³agodnie tak aby rower stabilnie na wyskok naje¿d¿a³. Wyskok mamy mniej wiêcej omówiony, wiêc przechodzimy do l±dowiska, jest to grubsza sprawa, l±dowisko powinno byæ o wiele szersze i wy¿sze od wyskoku, poch³ania wiele wiêcej ziemi i pracy. Zwykle ma o kilka stopni mniejszy k±t nachylenia od wybicia, im wiêkszy jest k±t nachylenia tym trudniej siê w nie wkleiæ, czyli pocz±tkuj±cy mog± niezbyt dobrze prze¿yæ spotkanie ze stromizn±. Po co ma byæ wy¿szy? Aby nadawaæ prêdko¶æ na nastêpne dirty, oczywi¶cie w wy¿sze trudniej jest siê wkleiæ, wiêc nie przesadzaæ z tym. Je¶li chodzi o szeroko¶æ to nie jest ona a¿ tak potrzebna ale przy planowaniu jakich¶ sztuczek, szczególnie tych z rotacjami jest ona niezbêdna, my¶lê jednak ze 2 metry to wystarczaj±co du¿o. Profil l±dowisk oczywi¶cie te¿ prowadzimy ³agodnie aby nie by³o ma³ego ups przy ¼le dobranej prêdko¶ci bo zaliczenie flatu nie nale¿y do zbyt przyjemnych. Zarówno przy wyskoku jak i l±dowaniu nale¿a³o by zbudowaæ ma³± pó³eczkê aby unikn±æ rozsypywania siê wyskoku podczas najazdu i l±dowania podczas niedolotu, przy l±dowaniu niepewni swoich lotów mog± zrobiæ j± wiêksz± tak na za¶.

Taka jako ciekawostkê dodam metodê budowania dirtów przez Anglików, mistrzów budowy trailsów. Sypi± oni po prostu kopce i oblewaj± ca³± zgromadzon± ziemie spor± ilo¶ci± wody i przykrywaj± foli± na jaki¶ czas, kiedy ziemia jest nasi±kniêta wilgoci± wtedy wycinaj± oni z tego dirt. Dziêki temu mo¿na zaoszczêdziæ sporo ziemi i taka hopa wygl±da imponuj±co.

http://is.pinkbike.com//photo/4288/pbpic4288854.jpg

To co ka¿dy trail mieæ powinien, mowa tu o bandach.
Banda ma s³u¿yæ do pokonywania trudnych zakrêtów bez wiêkszej spinki. Sam mia³em problemy z zbudowaniem dobrej bandy przy której nie trzeba siê wysilaæ ¿eby w ni± dobrze wej¶æ bo o to chyba w bandach chodzi. W koñcu zdenerwowa³em siê i zacz±³em obserwacje band na filmach angielskich riderów i skuma³em co robiê ¼le.
Zacznijmy od zaplanowania gdzie ten zakrêt powinien i¶æ, planujemy normaln± ¶cie¿kê. Na miejscu ¶cie¿ki gromadzimy ziemie, mog³o by siê zdawaæ ¿e na jej krawêdzi powinna siê j± gromadziæ ale to tylko z³udzenie. Je¿eli zakrêt jest na prawdê ostry to powinno siê zgromadziæ olbrzymie ilo¶ci ziemi, nawet tyle co na dirty albo i nawet wiêcej. W momencie najazdu ma siê pojawiæ prosta ¶cie¿ka która bêdzie zwiêkszaæ swój k±t nachylenia tak aby przesz³a w pionow± ¶cianê (nie musi byæ to kat 90 stopni ale w jego granicach) i w tym momencie powinien zaczynaæ siê zakrêt i na pe³nej swej d³ugo¶ci i¶æ po pionowej ¶cianie. Kiedy ju¿ zakrêt zacznie siê koñczyæ robimy podobnie tylko obni¿amy k±t nachylenia a¿ do p³askiego pod³o¿a. Dziêki takiej bandzie mo¿emy pokonywaæ zakrêty wcale nie skrêcaj±c, a dobrzy riderzy z pewno¶ci± zdobêd± na niej prêdko¶æ.

http://www.derelictbmx.com/v9/blog/w.../1-600x398.jpg

Rollery zwane tez muldami, s³u¿± do zdobywania prêdko¶ci bez konieczno¶ci peda³owania a tak¿e fajnie siê je pokonuje. Zbudowanie go to ¿adna trudno¶æ, nie potrzeba wiele ziemi chyba ze kto¶ lubi spore obiekty tego typu lub robi ich ca³e sekcje. Zbudowanie go to ¿adna filozofia, gromadzimy ziemie w jednym miejscu i kszta³tujemy co¶ w rodzaju pagórka, mo¿e on byæ p³ynny przez który bêdzie siê przeje¿d¿a³o lub bardziej pionowy w pocz±tkowej swojej czê¶ci i p³aski po pokonaniu jego szczytu w który siê wskakuje.

http://www.derelictbmx.com/v9/blog/w...1/img_0125.jpg
http://is.pinkbike.com//photo/2845/pbpic2845793.jpg

Kickery to niewielkie, p³askie hopki s± takim ma³ym urozmaiceniem do tych wiêkszych przeszkód. Ziemi nie potrzeba wiele, taka hopka zazwyczaj nie ma wiêcej jak 70 cm wysoko¶ci. Profil jest p³aski, nie przekracza 45 stopni aby mo¿na by³o na ni± w miare p³ynnie najechaæ. Odleg³o¶æ miêdzy wybiciem a l±dowiskiem jest zale¿na od prêdko¶ci, l±dowisko powinno byæ te pare centymetrów wy¿sze aby tak jak w przypadku prawie ka¿dej przeszkody na trailsach zdobyæ prêdko¶æ. L±dowisko jest tak¿e p³askie o podobnym k±cie nachylenia do wyskoku.

To by by³o na tyle ode mnie w tym momencie, o ró¿nych innych rzeczach (dropy, step upy, hipy, wallridy, ziemne qutery) opowiem pó¼niej, ju¿ za du¿o siê dla was napracowa³em na ten czas.


Thank's ,bêdzie co robiæ w wakacje i przed nimi :)
W dircie nie je¿d¿ê ale przyda siê innym i graty za chêæ napisania :]
Dziêki napewno siê przyda :P


no ciekawe do¶æ
Wielkie dziêki za poradnik. Chocia¿ jak czyta³em o tych 300-1000 taczkach to sie z³apa³em za g³owe ale troche pracy a potem sama przyjemno¶æ. Jeszcze raz wielkie dziêki ;D
fajny poradnik
Dziêki, w³a¶nie z kolegami budujemy trase i napewno siê przyda.
Dziêki Krystian:)Poradnik pewnie siê nieraz mi przyda
Stary, wielki szacun za poradnik :P wszystko czego szuka³em na ten temat Ty umie¶ci³e¶ w tym tek¶cie,teraz tylko braæ siê do roboty i jazda ^^
No po prostu te zdjêcia hopek to poezja. Zakocha³em siê. Trzeba skorzystaæ z Twoich rad bo s± naprawdê niez³e :)
Powiem tak , :D dobry poradnik .. Podziwiam Ciê ze chcia³o Ci siê to pisaæ.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alwayshope.xlx.pl