Warhammer
Witam,
czy kto¶ móg³by mi wyt³umaczyæ w jaki sposób olej jest przepychany przez t³umik MC?
Chodzi mi o to ¿e nie rozumiem co wywiera ci¶nienie na olej bo t³ok t³umika odbicia gdy amortyzator siê ugina przecie¿ go przepuszcza zatem podczas ugiêcia nie generuje ci¶nienia.
Przepuszcza. Ale nie na tyle du¿o by nie wywieraæ ci¶nienia. Poza tym poziom oleju siê podnosi wraz z ugiêciem. W sumie to sprecyzuj konkretniej jak± zasadê chcesz poznaæ? Jak dzia³a t³umienie kompresji?
Piszesz ze t³ok wywiera jakie¶ ci¶nienie w czasie ugiêcia. Zatem gdy nie ma t³umika kompresji jako takiego czy t³ok t³umika odbicia odpowiada te¿ za jakie¶ tam t³umienie kompresji?
Je¶li dobrze rozumiem do poziomy oleju przy wyprostowanym widelcu w przypadku obecnosci tlumika kompresji siêgaj± do jego dolnej czê¶ci, a w przypadku jego braku do samego korka tak?
Poziom oleju przy nieugietym amorze siêga bodaj¿e do po³owy tego elementu z dziurami wkrecanego od góry. Nie mo¿e siêgaæ do samego korka wogóle. W ¿adnym amortyzatorze. Mo¿e napisz o jaki amor Ci dok³adnie chodzi?
Chodzi o RS Domain. Konkretnie o ró¿nice w dzia³aniu t³umienia miêdzy 302 a 318. Ten drugi ma MC, pierwszy nie ma zdaje siê zadnego t³umika kompresji.
Teraz sprawdzilem ze w obu przypadkach leje siê do t³umienia po 200 ml oleju. Zatem w 318 t³umik MC jest do po³owy zanurzony w oleju, a w 302 mamy po prostu powietrze miêdzy poziomem oleju a korkiem. T³ok t³umika odbicia wywiera ci¶nienie które w obu przypadkach podnosi poziom oleju, ale w 318 musi on pokonaæ zawór t³umika kompresji a w 302 jedynie powietrze którego opór jest pomijalny i t³umienie kompresji nie wystêpuje. Czy teraz dobrze rozumujê?
Nie mia³em okazji serwisowaæ Domain'a ale rzuci³em okiem w moje schematy serwisowe- wersja 302 Coil nie posiada elementu odpowiedzialnego za t³umienie kompresji. Masz racjê- do 302 i 318 leje siê tyle samo oleju. To ¿e w 318 element odpowiedzialny za t³umienie kompresji jest zanurzony w po³owie napisa³e pogl±dowo- byæ mo¿e jest zanurzony w 3/4. W ka¿dym razie poziom oleju musi byæ taki aby przy pe³nym ugiêciu nie wysadzil uszczelek. Co do kolejnej sprawy- tak, w 318 przy ugiêciu olej musi pokonaæ zawór t³umika kompresji wiêc posiada t³umienie kompresji. W 302 nad olejem jest jedynie powietrze które nie stawia praktycznie ¿adnego oporu- t³umienie kompresji nie wystêpuje.
ok teraz ju¿ wszystko jasne :) dziêki za pomoc
Spoko. W razie innych w±tpliwo¶ci pytaj...
(...) za t³umienie kompresji jest zanurzony w po³owie napisa³e pogl±dowo- byæ mo¿e jest zanurzony w 3/4. W ka¿dym razie poziom oleju musi byæ taki aby przy pe³nym ugiêciu nie wysadzil uszczelek
Z tego co widzê w manualach to t³umik jest zanurzony ca³y (dosyæ cienki metalowy element z otworami i blaszkami) - i tak przecie¿ musi byæ, nie mo¿e byæ pod nim powietrza. Chyba ¿e t³umikiem nazywasz ca³y ten element z otworami?
Co prawda ciê¿ko nazwaæ blaszki i dziurki zaworami, ale jak ju¿ to nie zawór, a zawory (tak dla ¶cis³o¶ci ;) ). S± dwa obiegi + powrotny.
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plalwayshope.xlx.pl