Scentrowane ko³o 

Warhammer

Jecha³em sobie wczoraj powoli chodnikiem po mie¶cie i natkn±³em siê na grupkê nazwijmy to "kibiców". Nie wnikaj±c w szczegó³y kto¶ kopn±³ do¶æ solidnie w bok tylnego ko³a. W efekcie ko³o jest scentrowane na odciku kilku szprych jaki¶ 1mm na bok, czy op³aca siê centrowaæ je? chyba nie powinni du¿o policzyæ za takie niewielkie co¶, czy jazda na takim kole w jaki¶ sposób wp³ywa na jego ¿ywotno¶æ?


Jazda na takim kole wp³ywa na ¿ywotno¶æ opony, konkretnie na nierównomierne zu¿ywanie siê bie¿nika. Ko³o ³atwiej bêdzie jeszcze bardziej skrzywiæ. Je¿eli opona nie obciera o ramê, a hamulec da siê dobrze wyregulowaæ, to jako¶ mo¿na z takim czym¶ je¼dziæ. A je¿eli bicie to dos³ownie 1mm, to nie musisz siê tym zbytnio przejmowaæ. Sprawd¼ stan szprych, czy nie s± lu¼ne i pogiête.
o opony siê nie martwiê, to ju¿ ich ostatni sezon, a szprychy s± OK, wiêc mo¿e do koñca sezonu obje¿d¿ê. Dziêki za odpowied¼.
wieszak
Niech ktos co sie zna nacetruje kolo , kolo i za 1000zl mozna scentrowac dlatego sa robione graty aby mozna bylo reperowac defekty na kolach, jak jest plaska obrecz to sie wymienia obrecz a calosc mozna jeszcze uzyc ( calosc mowa jest o szprychy , piasty ) szprychy sa tanie to powinno sie dawac nowe ale mozna i stare dawac jak sa solidne jeszcze ..


W serwisach centrowanie ko³a (przy bocznym niedu¿ym biciu) kosztuje 10z³. Gorzej gdy ko³o ma bicie w pionie, o wiele trudniej nacentrowaæ. Mo¿na siê nauczyæ samemu tej czynno¶ci a potrzebne informacje napewno by³y zamieszczane na tym forum.
mam pytanie, czy centrowanie nowego ko³a ró¿ni siê od centrowania kó³ wygiêtych po jakich¶ zderzeniach?
Mam mianowicie ma³y problem, bo dzi¶ jad±c 38 km/h poczu³em, ¿e co¶ jest nie tak. Rower jest nowy, ko³a te¿ i jeszcze nie by³ ca³kowicie regulowany po je¼dzie pod obci±¿eniami. Wcze¶niej ¿adne szprychy nie by³y doci±gane. Niestety na obu ko³ach sa lekkie bicia boczne. Wprawdzie nie jest to du¿e wygiêcie, ale chcia³bym to wyregulowaæ. Czy wystarczy, ¿e podokrêcam te sprzrychy, które teraz s± jakby zbyt lu¼ne, czy muszê siê przygotowaæ na mozolne kombinowanie z dokrêcaniem jednych, a odkrêcaniem drugich? Nie chce tego oddawaæ do kolesia, który centruje ko³a, bo wiem, ¿e takie lekkie bicie potraktuje ma³o powa¿nie. Mam klucz do nypli, wiêc chcia³bym poma³u sobie te ko³a wyregulowaæ. Czy to normalne, ¿e ko³a, które nie maj± nawet miesi±ca tak szybko siê rozregulowa³y? Wiem, ¿e doci±ganie szprych nie jest niczym szczególnie dziwnym, ale troche jestem rozczarowany, ¿e tak szybko przesta³o dzia³aæ perfect.
W poprzednich rowerach obrêcze by³y na tyle s³abe i zniszczone, ¿e lekkie bicie musia³em zaakceptowaæ, teraz wola³bym, ¿eby ko³a by³y ca³kiem proste.

[...] Po zderzeniu obrêcz jest najprawdopodobniej skrzywiona i najczê¶ciej jest to wygiêcie, które nie pozwoli na dok³adne wyrównanie ko³a, dlatego bardzo czêsto trzeba j± wymieniæ na now±. Je¶li jednak obrêcz nie bêdzie zbyt skrzywiona to napewno wyst±pi tzw. bicie góra-dó³. Jest ono dosyæ trudne do wycentrowania i trzeba mieæ w tym trochê do¶wiadczenia. Nale¿y dokrêciæ poluzowane szprychy jednocze¶nie po obydwu stronach obrêczy koryguj±c przy tym bicie boczne. Je¶li ju¿ bicie góra-dó³ zosta³o wyregulowane to centrowanie zaczyna wygl±daæ tak jak przy nowym kole z minimalnym biciem bocznym.
Bicie boczne powstaje je¶li jedna lub kilka szprych ma inny naci±g ni¿ pozosta³e. Gdy szprycha jest zbyt s³abo naci±gniêta to obrêcz wykrzywia siê w stronê przeciwn± od tej szprychy i na odwrót, je¿eli zbyt mocno to obrêcz przekrzywia siê w stronê danej szprychy.
A wiêc je¶li chcemy wycentrowaæ bicie boczne to tam gdzie obrêcz wychyla siê w lewo to nale¿y dokrêciæ szprychy z prawej strony.
Je¶li bicie jest niewielkie to mo¿na spróbowaæ to zrobiæ na w³asn± rêkê. Pamiêtaj tylko, ¿eby jednorazowo dokrêcaæ nyple o nie wiêcej ni¿ pó³ obrotu i po ka¿dym dokrêceniu sprawdziæ wycentrowanie ko³a.
Je¶li bicie jest dosyæ du¿e, a nie masz do¶wadczenia w centrowaniu to lepiej oddaæ ko³o w rêce fachowca, bo mo¿na tylko zniszczyæ obrêcz.

To tak na szybkiego, pewnie niezbyt zrozumia³e:p, ale pisz±c tego posta prawie ju¿ spa³em;)

hmm, nawet siê zrymowa³o :D

mam pytanie, czy centrowanie nowego ko³a ró¿ni siê od centrowania kó³ wygiêtych po jakich¶ zderzeniach?
(...)
To zale¿y jak mocno obrêcz jest skrzywiona ;)

Mam u siebie w mie¶cie jednego magika (stary mechanik) - bierze 17z³ za centrowanie - obojêtnie jakie bicie to po centrowaniu ko³o idealnie proste, szprychy naci±gniête - po kilkuset km mo¿na podjechaæ i sprawdziæ naci±g szprych i jak co¶ bêdzie ¼le poprawiæ.
Sk³ada³ mi te¿ ko³a pod tarcze i nie mogê narzekaæ - zrobione b. dobrze, nawet nie trzeba by³o poprawiaæ naci±gu szprych - przejecha³em ju¿ na nich >2k km i ko³a nadal idealnie proste.
Ostatnio kumpel trochê szala³ - uderzy³ ko³em w szynê tramwajow± i to tak niefortunnie, ¿e na obrêczy powsta³o spore wgniecenie (Mavic X317) - odda³ do tego mechanika, ten siê tylko zapyta³, czy mo¿e u¿yæ kombinerek do wstêpnego naprostowania - po zabiegu ¶ladów wgniecenia prawie nie widaæ (trzeba siê przypatrzeæ).
bicie by³o bardzo ma³e, maksymalnie co¶ ko³o 2mm. Siedzia³em 3,5 godziny i wyprostowa³em ;D Tylne jest równiutko, na przodzie trzeba siê przyjrzeæ, ¿eby zauwa¿yæ leciutkie bicie. Jest mniejsze ni¿ 1mm, wiêc juz zostawi³em. Czy ko³o wycentrowane wymaga jeszcze doci±gania wszystkich szprych? Nie chce ich zbyt naprê¿yæ, ¿eby nie pêk³y pod wiêkszym obci±¿eniem, a nie jestem pewien, czy wystarczy tylko ko³o wycentrowaæ i ju¿. Chcia³bym to tak poustawiaæ, ¿eby mieæ spokój na d³u¿szy czas.
Naci±g szprych najlepiej by³oby sprawdziæ maj±c przy sobie drugie, dobrze zaplecione ko³o i porównuj±c naprê¿enie szprych w obu ko³ach (poprzez ¶ciskanie szprych).
Je¶li nyple siê u¶lizguj±, to znak, ¿e za mocno siê je dokrêca (chyba, ¿e jest tak z powodu bardzo kiepskiego klucza lub dokrêcania kombinerkami).
Je¶li zale¿y Ci na trwa³o¶ci ko³a, nale¿y zadbaæ o jak najbardziej równomierny naci±g szprych i brak (lub jak najmniejsze) bicie, szczególnie pionowe.

(...) Maksymalna si³a zale¿y zapewne od konkretnych szprych - najtañsze poddadz± siê du¿o szybciej ni¿ popularne 2.0 (np. DT Champion).

Na pewno jak jakie¶ szprychy masz lu¼ne, to warto je przynajmniej trochê doci±gn±æ. Jeszcze takie pytanie - masz ko³o pod v-ki? Pod tarczê próbowa³em kiedy¶ centrowaæ, ale w koñcu odda³em do mechanika :)
szprychy dokêca³em bardzo delikatnie, ¿aden nypel nie zosta³ przekrêcony bardziej ni¿ 3/4 obrotu. To by³y niewielkie bicia i bardzo delikatne dokrêcanie i luzowanie pomaga³o. Kiedy¶ æwiczy³em na starym kole i tak dokrêci³em szprychy, ¿e zaczê³y strzelaæ. Stara³em siê wyczuæ które szprychy maj± inne naprê¿enie i okazywa³o siê, ¿e to te w³a¶nie trzeba by³o korygowaæ. Nie sprawdza³em pozosta³ych, w miejscu, gdzie obrêcz by³a prosta. Zastanawiam siê czy dobrym pomys³em jest dokrêcenie wszystkich nypli tak po po³ obrotu, ¿eby nie poluzowa³y siê za jaki¶ czas. Pamiêtam jak napiête by³y szprychy w starym kole po moim pierwszym centrowaniu i to nie by³o dobre rozwi±zanie ;) Bicia góra-dó³ nie zauwa¿y³em, a ko³o mam pod Vki

(...) Nie sprawdza³em pozosta³ych, w miejscu, gdzie obrêcz by³a prosta. Zastanawiam siê czy dobrym pomys³em jest dokrêcenie wszystkich nypli tak po po³ obrotu, ¿eby nie poluzowa³y siê za jaki¶ czas. (...) Resztê szprych te¿ mo¿esz sprawdziæ - profilaktycznie ;)

O te pó³ obrotu bym dokrêci³.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alwayshope.xlx.pl