Warhammer
Zarówno SRAM (grupa o nazwie XX)jak i Shimano (XTR 2010) pracuje nad kaset± i osprzêtem 10 biegowym bo mtb co o tym s±dzicie?
Hmm wydaje mi siê ¿e wymy¶l± jaki¶ cieñszy ³añcuch, a to wp³ynie na jego wytrzyma³o¶æ. Kaseta by zmie¶ci³a siê na pia¶cie(na 9) musi byæ takiej samej szeroko¶ci, ale bêdzie pewnie mia³a ciasno u³o¿one zêbatki.
10 biegów czyli 30 prze³o¿eñ bêdzie bardzo ciekawe dla rowerzystów i teraz dopiero mo¿na my¶leæ o ekonomicznej je¼dzie przy optymalnej kadencji:)
Zrobi± to samo bo z kasetami szosowymi z tym, ¿e zwieksz± ilo¶c zêbów na koronkach. Moim zdaniem to pic na wodê. 30 prze³o¿eñ? Szkoda tylko, ¿e nie dubluj±cych sie bêdzie oko³o 16 - 17. Jestem wierny o¶miu rzêdom i tego siê trzymam.
Ale to w³a¶nie czêsto niektórzy zmieniaj± kasety w MTB na szosowe bo s± inne prze³o¿enia, takie mniej skokowe. Mo¿na p³ynniej "dawkowaæ" sobie obroty:)
Ja te¿ jak na razie wole 8:)
Tak samo jak ja. Kiedy by³em m³odszy przejmowa³em siê, ¿e ja chcê 3x9... Dzi¶ uwa¿am ¿e to bzdura i to samo mo¿na osi±gn±æ na 3x8 co 3x9, a wysuwam nawet teoriê ¿e 3x10 jest gorsze, bo siê trzeba wiêcej naklilkaæ co spowalnia czas w którym dostosowywujemy bieg do jazdy, co np. utrudnia dobre wej¶cie w podjazd itp.:P. Co za du¿o to niezdrowo.
My¶lê ¿e to dobry pomys³ - pozytywnie wp³ynie na utrzymywanie najlepszej kadencji, albo umo¿liwi wrêcz wywalenie jednej zêbatki z korby i spor± oszczêdno¶æ na wadze. Ciekaw tylko jestem czy poszerz± przy okazji "spektrum" kasety, czy po prostu do standardowego 11/32, 11/34 dodadz± dodatkow± koronkê...
No w³asnie Boo:) mo¿e bedzie tak kiedy¶ ¿e nie bedzie sie odczuwa³o prawie ró¿nicy prze³o¿eñ:D albo zrobi± (ju¿ zreszt± jest:) ) automatyczne zmiany przerzutek wg podanej przez siebie kadencji i bedzie niez³a jazda:)
Z tego co wiem ca³y czas trwaj± prace nad bezstopniowymi przek³adniami,
http://www.bikeworld.pl/rower/artykul/1276/3/a kaseta na 10 biegów no có¿ napewno bêdzie lepiej zestopniowana co do rozszerzenia zakrestu to wydaje mi sie ze pewnie pozostanie taki standard jaki jest tak czy siak trzeba bedzie sie przejechaæ aby oceniæ , zobaczymy jak to te¿ rozwia¿± technicznie
Powiem tak... bez jaj! Serio bierzecie powa¿nie uganianie siê za 10-biegow± kaset±?
Powiem tak... bez jaj! Serio bierzecie powa¿nie uganianie siê za 10-biegow± kaset±?
Oczywi¶cie :) A serio uwa¿asz ¿e wielu "górali" je¼dzi obecnie na kasetach szosowych tak dla jaj? ;) Im ostrzej je¼dzisz, tym wa¿niejsza staje siê kadencja, a co za tym idzie - stopniowanie biegów. O ile amator mo¿e nie zauwa¿aæ wiêkszej ró¿nicy miêdzy 7- a 9-rzêdówkami, to kto¶ kto je¼dzi powa¿niej od razu odczuje ró¿nicê miêdzy 8 a 9 rzêdami.
Osobi¶cie chêtnie przetestowa³bym napêd 2x10, mam tylko nadziejê ¿e taka opcja pojawi siê te¿ w nieco ni¿szych, a nie wy³±cznie topowych grupach producentów ;)
SRAM XX - BIKEmagic Gear News
Kiedy¶ by³ tylko Single Speed i ludzie byli zadowoleni ;]
Jest to na pewno kolejna przydatna rzecz, nie bez powodu by nad tym pracowali ;]
Osobi¶cie wolê albo 3x9 albo SS ;]
Zarówno SRAM (grupa o nazwie XX)jak i Shimano (XTR 2010) pracuje nad kaset± i osprzêtem 10 biegowym bo mtb co o tym s±dzicie?
Jakby¶ móg³ to zapodaj link do tego XTR 2010 bo ja trochê poszuka³em ale znalaz³em ca³e nic.
Oj co¶ czujê, ¿e nie têdy droga.
Je¿eli do³o¿enie dodatkowego biegu bêdzie siê wi±za³o ze zmniejszeniem odleg³o¶ci pomiêdzy zêbatkami (a tak pewnie bêdzie), to nie wró¿e zbyt dobrze przysz³o¶ci tego rozwi±zania bo: (zaznaczam, ¿e s± ty tylko moje przemy¶lenia)
-Linka bêdzie mia³a mniejszy skok, wiêc si³± rzeczy wiêksz± wra¿liwo¶æ na zabrudzenia pancerza (rzecz w mtb nieunikniona)
-Cieñszy ³añcuch pewnie bêdzie bardziej podatny na zerwanie
-Zakres prze³o¿eñ w przypadku 3x9, a nawet 3x8 jest ju¿ wystarczaj±cy.
Choæ fakt... 2x10 nie wydaje siê takim g³upim pomys³em :D
Generalnie, to zamiast dok³adaæ dodatkowych prze³o¿eñ do konwencjonalnych przerzutek, producenci powinni raczej pracowaæ nad alternatywnymi sposobami zmiany biegów, jak np bezstopniowe skrzynki, bo to raczej tu jest przysz³o¶æ.
Boo, nie chodzi o to ¿e nie czujê ró¿nicy, tylko o to ¿e nie ma dla mnie, jak i dla wielu znaczenia. A jeste¶ zawodowcem, czy amatorem jak ja:P? Miêdzy 3x7, a 3x8 jest spora ró¿nica, która ma spore prze³o¿enie na jako¶æ jazdy, pewien skok miêdzy 3x8, a 3x9 jest, natomiast 3x10 to przesada, wrêcz utrudniaj±ca sprawê w rowerach MTB. Powód?... Powy¿ej. W szosie panuj± inne warunki, tam siê to sprawdza.
Ale to w³a¶nie czêsto niektórzy zmieniaj± kasety w MTB na szosowe bo s± inne prze³o¿enia, takie mniej skokowe. Mo¿na p³ynniej "dawkowaæ" sobie obroty:)
Ja te¿ jak na razie wole 8:)
Tak¿e jestem wierny ósemce, z tym ¿e mam kasetê a'la szosow± (12-26).
3x10 w MTB raczej siê nie sprawdzi, co innego 2x10 - to ju¿ mo¿na sensownie wykorzystaæ, chocia¿ ³añcuch bêdzie mia³ ciê¿kie ¿ycie, zw³aszcza w b³ocie.
£añcuch cieñszy? xDD Co Wy, kto by to kupi³.
Niech robi± sobie nawet i po 15 rzêdów,ale niech pozostawi± rowerzyst± wybór wprowadzaj±c do jednej grupy kilka wersji kaset.Mo¿e kto¶ chcia³by mieæ po¿±dna kasete z 8 rzêdami?Zw³aszcza jak lubi z górki!Teraz kupuj±c od Deore w góre jeste¶my skazani na 9 rzêdów,przez co trzeba nie¼le mieszaæ manetkami chc±c szybko przy¶pieszyæ z górki.10 rzêdów jest tak samo przydatne jak 200-konne motocykle.Mo¿na siê bez nich obej¶æ,ale zawsze znajdzie siê kto¶,kto to kupi a firma bedzie mog³a sie dumnie puszyæ "pierwsi upchali¶my z ty³u 37 rzêdów!".G³owny napêd tej ideii to marketing.Przynajmniej jak dla mnie.
Elmer, dziêki!
...
W pe³ni siê z Tob± ELMER zgadzam.
Dla mnie optimum jest osiem rzêdów z ty³u i tego jak na razie siê bêdê trzyma³.
To spróbujcie do 8-rzêdówki daæ dwurzêdow± korbê :/
Moim zdaniem napêd 2x10 mo¿e siê rewelacyjnie sprawdziæ, zapewniaj±c ¶wietnie zestopniowane biegi z ni¿sz± mas± mechanizmu korbowego. Podoba mi siê ¿e SRAM i Shimano nie ograniczaj± siê tylko do starych pomys³ów, ale próbuj± równie¿ tak "drastycznych" chwytów jak przebudowa ca³ego napêdu. Kto stoi w miejscu, ten siê cofa - wa¿ne ¿eby i¶æ naprzód i dawaæ klientom mo¿liwo¶æ wyboru :)
Natomiast 8-rzêdowy napêd przy standardowym spektrum kasety oferuje wyra¼nie gorsze stopniowanie ni¿ 9-rzêdówki... Spróbujcie siê na ósemkach wybraæ w prawdziwe góry, szybko docenicie cia¶niej u³o¿one kasety ;)
Natomiast 8-rzêdowy napêd przy standardowym spektrum kasety oferuje wyra¼nie gorsze stopniowanie ni¿ 9-rzêdówki...
TEORETYCZNIE tak, 9 daje wiêksze MO¯LIWO¦CI ze stopniowania, ale w praktyce ró¿nice s± naprawdê niezauwa¿alne i dotycz± albo dodania jednej dodatkowej du¿ej zêbatki, albo niewielkiego zagêszczenia przy lekkich prze³o¿eniach, na których kadencja nie ma a¿ takiego znaczenia.
Wiêksze ró¿nice w ze stopniowaniu s± pomiêdzy ró¿nymi kasetami na 8 (albo na 9) ró¿nych producentów, ni¿ ogólnie pomiêdzy 8 i 9.
zygi to nie tylko teoria ale i praktyka ;)
Ósemka: 11-13-15-17-20-23-26-30
Dziewi±tka: 11-12-14-16-18-21-24-28-32
Ró¿nicê widaæ go³ym okiem - a gdy zêbatka ma zaledwie kilkana¶cie z±bków, ró¿nica jednego to ju¿ spory procent i wyra¼nie czuæ to podczas jazdy (zw³aszcza na najmniejszych koronkach). Je¼dzi³em na 7, 8 i 9 - i stawiam na 9, bo ³añcuch nie jest jako¶ wyra¼nie s³abszy, za to o wiele ³atwiej utrzymaæ idealn± kadencjê bez wzglêdu na warunki.
To spróbujcie do 8-rzêdówki daæ dwurzêdow± korbê :/
...
Natomiast 8-rzêdowy napêd przy standardowym spektrum kasety oferuje wyra¼nie gorsze stopniowanie ni¿ 9-rzêdówki... Spróbujcie siê na ósemkach wybraæ w prawdziwe góry, szybko docenicie cia¶niej u³o¿one kasety ;)
Dokladnie ...generalnie w grupie zawodowcow panuje opinia ze naped 3*8 to chyba najgorsze rozwiazanie wzglendem efektywnosci...
Co do obaw o cienszy lancuch i jego wytrzymalosc ..... no coz ...ludzie kupujacy XTRa raczej nie beda marudzic z powodu czestej zmiany lancucha ...malo tego, juz sie jezdzi w XC na lancuchach do 10 ... wystarczy wejsc na light bika zeby sie o tym przekonac ...
Mysle tez ze skoro lancuch 10 wytrzymuje wyscig CX to XC wytrzyma tym bardziej ... bo fakt faktem ale CX to czesto zabawa w wiekszym blocie niz XC kiedykolwiek widzialo; A nie oszukujmy sie .. grupa XTR jest przeznaczona G£ÓWNIE do scigania, czyli wytrzymalosc/krotko, a nie dla amatora ktory liczy na wytrzymalosc/dlugo.....
z kaset± 9-rzêdow±. Jest wyra¼na ró¿nica na korzy¶æ kasety 9-rzêdowej, zw³aszcza gdy przez pewien okres je¿d¿ê (t± sam± tras± co do stopnia trudno¶ci) rowerem z kaset± 7-mio rzêdow±. Po zmianie na rower z kaset± 9-cio rzêdow± prêdko¶æ jazdy radykalnie wzrasta, jest to odczuwalne i wymierzalne w ka¿dym terenie. Nie ma ¿adnych problemów ze zmian± prze³o¿eñ i jakiego¶ specjalnego "trudu" w zwi±zku z tym. Poniewa¿ kaseta 9-cio rzêdowa ma cia¶niej u³o¿one zêbatki, to nieco trudniej j± czy¶ciæ ale nie stanowi to równie¿ problemu. Je¶li opisana przek³adnia 3x10 nie zda egzaminu w MTB, to rynek j± wyeliminuje i nie kupi. Co nie oznacza, ¿e prace nad tak± przek³adni± nie maj± sensu. Nie martwi³bym siê te¿, ¿e cieñszy ³añcuch bêdzie siê urywa³ czê¶ciej. W mojej 9-rzêdowej Meridzie przy odpowiednim serwisowaniu nie zerwa³em w ci±gu 4-sezonów ³añcucha ani razu na trasach bardzo ró¿nych. Jest to raczej kwestia jako¶ci ³añcucha.
Nie mowa o róznicy miêdzy 3x7, a 3x9, tylko 3x9, a 3x10. Róznica(*) maleje wprost proporcjonalnie do zwiêkszenia liczby zêbatek. Obrazjuj±c
Ró¿nica miêdzy 3x25, a 3x26 jest mniejsza ni¿ miêdzy 3x4, 3x5(zapis nie jest matematyczny proszê siê nie czepiaæ, chodzi o ró¿nicê efektywno¶ci)
Duke masz oczywi¶cie racjê, ale po pierwsze - ró¿nica zawsze jest, a im powa¿niej je¼dzisz, tym mniejsze ró¿nice staj± siê wiêkszymi (wystarczy spojrzeæ na zawodowców - oni wiedz± ¿e ¶mieszna dla amatora ró¿nica w masie rowerów mo¿e przes±dziæ o wyniku). A po drugie - 10-rzêdowa kaseta z tego co znalaz³em od pocz±tku planowana jest jako element napêdu 2x10 a nie 3x10 (co faktycznie mog³oby byæ przesad±).
Boo tylko ju¿ teraz bardzo podobny zakres prze³o¿eñ i prawdopodobnie jeszcze gêstsze ze stopniowanie jak przy 2x10 mo¿na uzyskaæ stosuj±c w napêdzie 3x9 kasetê szosow±.
Jedynym argumentem przemawiaj±cym za 2x10 mo¿e byæ mniej dubluj±cych siê prze³o¿eñ, ewentualnie brak konieczno¶ci takiego mieszania na korbie.
I zapominajmy o jeszcze jednym aspekcie... jak wynika z historii kiedy wejd± 10, producenci b³yskawicznie wprowadz± je do ni¿szych grup zastêpuj±c nimi 9. Spowoduje to trudno¶ci z dostêpno¶ci± czê¶ci na 9, jak ma to obecnie miejsce przy 8. A konieczno¶æ wymiany ca³ego napêdu z powodu niedostêpno¶ci kaset to niezbyt mi³a perspektywa :/
Reasumuj±c. Niech 10 bêdzie,ale jako alternatywa w stosunku do napêdów na 8 i 9. Tak ka¿dy znajdzie co¶ dla siebie :D
Masz tutaj racjê, choæ kasety XT i LX na 8. s± nadal dostêpne, gorzej ze standartem IG, nie wiem gdzie mogê tak± kasetê dostaæ, grozi nam ¿e pojawi± siê "dziewi±tki" kiepskiej jako¶ci.
Chcia³bym mieæ mo¿liwo¶æ wyboru i wypróbowania rozwi±zania 3X10 do MTB. Przecie¿ projektanci maj± pojêcie o tym co chc± zaprojektowaæ. Im wiêcej do wyboru to lepiej. Nie mo¿na na podstawie w³asnych, subiektywnych odczuæ odrzucaæ próby rozwi±zañ. Czy w wy¶cigach szosowych zawodnicy nie dobieraj± kaset pod swoje mo¿liwo¶ci, np. podczas jazdy w górach?. Ró¿ni zawodnicy stosuj± ró¿ne rozwi±zania w tym zakresie, bo nie ma tu ograniczeñ zasadniczych i sztywnych. Nie narzekam na napêd 3X9 i lubiê go stosowaæ w górach. Na terenach p³askich napêd 3X7 jest równie¿ dobry bo w tym rowerze gra rolê waga, lekka rama i brak amortyzatorów, pisa³ o tym Boo. I jest oczywisto¶ci±, ¿e im siê lepiej je¼dzi to zaczynaj± graæ rolê coraz drobniejsze rzeczy jako, ¿e ka¿dy organizm ma okre¶lon± maksymaln± wydolno¶æ i pozostaje j± wspieraæ coraz lepszym sprzêtem dla uzyskania wyników spodziewanych. Tutaj te¿ jednak istniej± okre¶lone granice.
No w³a¶nie nam chodzi o t± mo¿liwo¶æ wyboru... producenci, a zw³aszcza shimmano bêd± chcieli jak najbardziej upowszechniæ "dziesi±tki", wiêc ograniczy dostêpno¶æ czê¶ci 9-biegowych do ni¿szych grup.
Dla przyk³adu, na wznowienie produkcji manetek 8-rzêdowych xt shimano zdecydowa³o siê dopiero 6 lat po zmianie grupy xt na 9 biegów. I to pewnie pod naciskami rowerzystów, bo przez ten czas nie by³o na rynku ic lepszego ni¿ alivio. Z kasetami by³a do¶æ podobna sytuacja... tylko niskie grupy osprzêtu.
Po wprowadzeniu "dziesi±tki", z "dziewi±tk±" mo¿e byæ to samo
Do samego napêdu 2x10, nic nie mam, uwa¿am, ¿e w wy¶cigach xc ma siê szanse sprawdziæ, ale nie ka¿dy musi byæ na si³ê uszczê¶liwiany przez shimano.
Wybór bêdzie na pewno, nie ma szans na to aby dziesi±tki w jakikolwiek sposób wypar³y dziewi±tki - zw³aszcza ¿e oba typy kaset maj± funkcjonowaæ w dwóch odmiennych typach napêdu ;)
U mnie jest 9-tka: 11-12-13-15-17-20-23-26-30 i nic do szczê¶cia wiêcej nie potrzeba. Pewnie znalaz³oby siê miescje, mo¿naby np. do³o¿yæ 34 do tej kombinacji ale nie widzê potrzeby i na pewno w dobie zintegrowanych kaset raczej takiej nie z³o¿ê.
W MTB nie ma a¿ tyle czasu by przyzwyczaj±c organizm do jakiej¶æ bardzo w±sko sprecyzowanej kadencji. Warunki zmieniaj± siê zbyt szybko.
Natomiast zmusiæ klienta do wymiany sprzêtu i to nawet w ni¿szych popularnych grupach, o¿ywiæ sprzeda¿, to stawka warta ka¿dej fatygi dla producenta. Umówmy siê, ¿e niekoniecznie chodzi o to by sprzedaæ co¶ wy³±cznie dla dobra odbiorcy koñcowego , nie nara¿aj±c na zbêdne koszta, z szacunkiem do jego portfela ;)
P.S. Mam nadziejê,m ¿e doble tap to tylko plotka bo na szosie owszem ale w MTB to krok wstecz.
U mnie jest 9-tka: 11-12-13-15-17-20-23-26-30 i nic do szczê¶cia wiêcej nie potrzeba. Pewnie znalaz³oby siê miescje, mo¿naby np. do³o¿yæ 34 do tej kombinacji ale nie widzê potrzeby i na pewno w dobie zintegrowanych kaset raczej takiej nie z³o¿ê.
U mnie w ósemce: 12-13-14-15-17-19-21-26, wiêkszych nie potrzebujê, natomiast skok o jeden z±bek przy 'szybszych' prze³o¿eniach siê przydaje, zw³aszcza na d³u¿szych trasach.
Jakbym mia³ dziewi±tkê to doda³bym koronkê z 18 zêbami, jak dziesi±tkê to z 16 zêbami.
Hm... a mo¿e po prostu producenci szykuj± 10cio rzêdow± kasetê by korba która bêdzie mia³a dwa blaty by³a l¿ejsza od tej z trzema blatami co za tym idzie odchudza to rower o kolejne setki gram. Nied³ugo wejdzie na rynek 11rzedowa by z przodu by³ jeden blat, po to by znowu odchudziæ rower :D
I nie bêdzie przedniej przerzutki, kolejne gramy.... e tam chrzani232 ich.
Niestety na rynku coraz trudniej znale¼æ kasetê o¶miobiegow± z z 32 biegow± koronk± z serii XT czy XTR. Mam wielu znajomych, którzy przeszli na system 9-cio biegowy gdy¿ kasety te dostêpne s± w wielu rozmiarach (najwiêksza koronka 30,32lub 34 zêby).
W kasetach 10 rzêdowych MTB najprawdopodobniej znajdzie siê opcja 36 zêbów.
Nied³ugo wejdzie na rynek 11rzedowa by z przodu by³ jeden blat, po to by znowu odchudziæ rower :D
Nie sadzê ¿eby do tego dosz³o. Najpierw nale¿a³oby rozwi±zaæ problem ogromnego przekoszenia ³añcucha na skrajnych koronkach 10 -cio biegowej kasety. Jeszcze wê¿szy ³añcuch? Ju¿ teraz mój 9 -cio rzêdowy HG -93 zu¿ywa siê w zastraszaj±cym tempie.
Nie sadzê ¿eby do tego dosz³o. Najpierw nale¿a³oby rozwi±zaæ problem ogromnego przekoszenia ³añcucha na skrajnych koronkach 10 -cio biegowej kasety. Jeszcze wê¿szy ³añcuch? Ju¿ teraz mój 9 -cio rzêdowy HG -93 zu¿ywa siê w zastraszaj±cym tempie.
Nie zbadane s± wyroki producentów... dajmy im tylko trochê czasu po tym jak wprowadz± 10 rzêdow± kasetê, a zbuduj± dodatkow± grupê ³añcuchów odpornych na poprzeczne krzywienie (czy jak to nazwaæ...;). Np. miêdzy ogniwami ma³e kulkowe ³o¿yska potrafi±ce przenosiæ obci±¿enie promieniowe i osiowe, a do tego skrajna korona w 10si±tce czy te¿ kiedy¶ w 11stce pod lekki k±tem. Wszystko da siê zrobiæ, tylko potrzeba pomys³u, pieniêdzy, czasu i chêci :D
Jeszcze wê¿szy ³añcuch? Ju¿ teraz mój 9 -cio rzêdowy HG -93 zu¿ywa siê w zastraszaj±cym tempie.
Mnie bardziej niepokoi dalsze zmniejszenie grubo¶ci zêbatek kasety - ju¿ teraz moja 9-rzêdówka ma po 2-3 m-cach jazdy niektóre z±bki jak u rekina ;)
Ale jak s³usznie zauwa¿y³
eyless es, od topowych ¶ciganckich grup producentów trudno oczekiwaæ super¿ywotno¶ci :p
P.S. Dotychczas korby dwublatowe by³y "przytulone" do wêz³a ramy - mo¿e przy 10-rzêdówce bêd± bardziej wysuniête ¿eby zmniejszyæ odchylenie linii ³añcucha na skrajnych prze³o¿eniach?
Ciekawe kiedy wyprodukuj± ³añcuch w Carbonu wyposa¿ony w ceramiczne ³o¿yska :D
Ja mia³em 3x7 i brakowa³o mi jednego prze³o¿enia (ty³ 12T). Ale jako¶ siê da³o z tym prze¿yæ. Potem zmieni³em piastê na 9tkê, ale nie wymienia³em kasety, tylko dokupi³em ta brakuj±c± zêbatkê 12T i wcisn±³em j± pomiêdzy 11 a 13 które juz tam by³y, wiêc teraz mam 8ke i jest wszystko czego mi potrzeba. Co do rozwi±zañ dwublatowych to mam korbê LXa ztuningowan± - wymieni³em ¶rodkowy blat z 32T na 36T, bo by³ dla mnie za du¿y skok miêdzy ¶rodkowym a du¿ym blatem. Natomiast najmniejszego blatu (22T) jeszcze nie u¿ywa³em, mimo ¿e korbê mam ju¿ pó³ roku i zastanawiam siê czy jej nie odkrêciæ. Pewnie zaraz powiecie ¿e za ma³o je¿d¿ê ... Wiec powiem tak ¿e wje¿d¿am pod górki pod które da siê wjechaæ i nie wyobra¿am sobie wje¿d¿aæ pod bardziej strome,z prostego powodu - zawsze trzeba utrzymaæ równowagê, a krêc±c "w miejscu" jad±c pod górê 2km/h prêdzej siê wywalê. Prze³o¿enie 36/32 to przy podje¼dzie styka. A co do XC to mia³em przyjemno¶æ ostatnio siê uje**æ jak nale¿y na trasie i mimo b³ota, kamieni, podjazdów i innych wynalazków jecha³em na ¶rodkowym blacie i 3 zêbatce z ty³u, bo przy za du¿ej kadencji jest za du¿y moment obrotowy i zakopujesz siê w miejscu. (ale siê rozpisa³em ³o...) Podsumowuj±c: Wa¿niejsze ¿eby ma³e zêbatki by³y gêsto i to jest powód dla którego MTB'owcy zak³adaj± szosowe kasety - wyk³adniczy wzrost prze³o¿eñ, bo nikomu nie potrzebne 28, 30, 32, 34T, ale 11,12,13,14,15,16T mo¿e siê przydaæ.
p.s. Nie ma to jak po¶cik na ¶niadanko :D
Kontynuacja w±tku (k.):
No wiêc w MR i na stronie sram.com pojawi³a siê informacja ¿e SRAM planuje wypu¶ciæ now± linie osprzêtu - SRAM XX, co ciekawe napêd bêdzie dosyæ oryginalny:
Mnie siê pomys³ bardzo podoba, w sumie to rzadko korzysta siê z najmniejszej tarczy z przodu bo pewnie o tê bêdzie pomniejszona nowa korba, no i powinno to trochê "odchudziæ" napêd, tylko trochê martwi mnie fakt ¿e ma to byæ topowa (czyt. cholernie droga;)) grupa SRAMA, nadzieja pozostaje w Shimano, które te¿ jak pisz± wy¿ej ma co¶ takiego wypu¶ciæ:D
A za rok napisz± ¿e jednak sztywne widelce s± lepsze;) i nie bêdzie ju¿ jazdy na amorkach, tylko na carbonowych wide³kach;)
Mo¿e w ogóle powinno sie zrezygnowaæ z ³añcucha i daæ wa³:)
Zreszt± jak chcemy mieæ nowo¶æ to odkrêæmy sobie najmniejsz± zêbatkê...
Oj Kundello :) jakby wszyscy tak my¶leli to do dzi¶ na sk³adakach by¶my je¼dzili :D a mo¿e akurat pomys³ siê przyjmie i za pare lat wiêkszo¶æ na 2 tarczach bêdzie pomykaæ :P
:D:p:rolleyes:Najlepsza by³a by jedna zêbatka z przodu i jedna z ty³u. Tarcze zêbatek poprostu by sie zmniejsza³y lub zwiêksza³y w zale¿no¶ci od naszych potrzeb
a ja mam 8, jak bede mia³ kase przerzuce sie na 9 i mi starczy :P
A za rok napisz± ¿e jednak sztywne widelce s± lepsze;) i nie bêdzie ju¿ jazdy na amorkach, tylko na carbonowych wide³kach;)
Akurat amortyzacja to dobra rzecz - masy resorowane/nieresorowane i te sprawy ;)
To jest nieg³upie, tylko wymusza tyln± piastê z biegami w ¶rodku lub analogiczne rozwi±zanie.
Przecie¿ od jakiego¶ czasu czê¶æ osób tak je¼dzi - zw³aszcza bior±cych udzia³ w maratonach - na tzw. 2x9: kaseta 11-32 lub 11-34, korby albo dedykowane (Ritchey/Strongligt/FSA), albo przerabiane, np. XTR'y 44/30. Zêbatki to ma³a 26-30 a du¿a 39-46, w zale¿no¶ci od potrzeb i mocowania/rozstawu ¶rub. Jedn± z wad jest cena nietypowych zêbatek, np. Extralite 30T na 4 ¶ruby/104mm to prawie 200z³. Komplet zêbatek 29 i 44 do korby Stronglight to 200-250z³.
By³a ju¿ dyskusja na ten temat :mad:
8 ¿ebatek czy 9 to jeden chu!@#! bo ostatnia i pierwsza i tak s± takie same (chodz 8 mozna kupic mniejsz± )
Nie do koñca jedech ch** bo zestopniowanie 8 rzêdowej kasety z koronk± 34t jest fatalne. SRAM XX nie bêdzie obejmowa³ rzekomo samego napêdu, maj± byæ heble i nie zdziwie siê, je¶li Zipp pod skrzyd³ami srama pracuje nad ko³ami do nowej kosmicznej grupy. Spekulacji du¿o, a zdjêæ nie ma.
Shimano te¿ zaraz po tym jak SRAM og³osi³ informacjê zaczê³o prace (nie chc± zostaæ w tyle :P ), a co do cen. Na shimano bym nie polega³, po tym jak ich ceny polecia³y 30% w górê bez jakiegokolwiek powodu.
Ja ma³o kiedy wrzucam z ty³u 7 czy 8, bo po prostu nie ma takiej potrzeby. Zazwyczaj siê je¼dzi z przodu 2, a z ty³u od 3 do 6, bo trasa nigdy nie jest idealnie prosta. Trochê na si³ê to robi± moim zdaniem. S± piasty, na 10 rzêdow± kasetê? Je¶li nie, to zaczn± je produkowaæ, ¿eby wiêcej zarobiæ.
A niedawno rozmawiali¶my o 11rzêdowej kasecie...uwa¿am ¿e wiecej prze³o¿eñ to wiêksza wydajno¶æ.
S± piasty, na 10 rzêdow± kasetê? Je¶li nie, to zaczn± je produkowaæ, ¿eby wiêcej zarobiæ.
S±. W rowerach szosowych czêsto stosuje siê kombinacjê 2x10.
A niedawno rozmawiali¶my o 11rzêdowej kasecie...uwa¿am ¿e wiecej prze³o¿eñ to wiêksza wydajno¶æ.
Ja natomiast uwa¿am, ¿e 11 rzêdów z ty³u to przesada i wiêksza awaryjno¶æ napêdu. Musia³by ju¿ byæ naprawdê w±ziutki ³añcuch. Zniszczy³y bo go du¿e przekosy. Do tego w±skie koronki szybciej by siê zu¿ywa³y. Szprychy po prawej stronie ju¿ by³yby pionowo. Do tego coraz wiêksze problemy z indeksacj± prze³o¿eñ.
Wed³ug mnie gra nie warta zachodu.
http://www.bikeforum.pl/dyskusja-ogo...egowa-mtb.htmlNiech¿e kto¶ po³±czy te tematy, bo siê powoli syf robi - rozmowy na ten sam temat w kilku dzia³ach/tematach :p
Zrobione:) kundello.
Na shimano bym nie polega³, po tym jak ich ceny polecia³y 30% w górê bez jakiegokolwiek powodu.
Powodem jest kryzys i s³aba z³otówka.
nie jestem za bardzo w temacie, ci±gle korzystam z prze³o¿enia 3x7 czyli teoretycznie 21 biegów. Prze³o¿enia 3x10 niby bêd± mia³y teoretycznie 30 biegów, teoretycznie poniewa¿ zastanawiam siê jaki ³ancuch wytrzyma takie si³y ¶cinania? Ja zosta³em nauczony ¿e na prze³o¿eniach 1/3 albo 7/1 siê nie je¿dzi bo ³ancuch nie wytrzyma. Czy grupa deore i wy¿ej maj± inne ³añcuchy pozwalaj±ce na tak± jazde???
Wiêcej zêbatek na kasecie oznacza potrzebê zastosowania wê¿szego ³añcucha. Kasety 8-mio,9-cio czy 10-cio biegowe maj± t± sam± szeroko¶æ by mie¶ci³y siê w ka¿dej standardowej ramie i na ka¿dej standardowej pia¶cie, zêbatki s± wê¿sze jak i odstêpy miêdzy nimi. Dlatego przy kasetach 8, 9, czy 10-cio biegowych stosuje siê wê¿sze ³añcuchy. Inny ³añcuch potrzeba do napêdów 8-mio biegowych, inny do 9-cio, i jeszcze wê¿szy do kaset 10-cio biegowych.
...
Nowych wiadomo¶ci to nie wprowadzi³e¶. Sprostujê Ciê trochê. Do kaset na osiem rzêdów mo¿e byæ zastosowany ³añcuch siedmiorzêdowy. Odstêpy miêdzy koronkami kasety to 5mm przy siedmiu rzêdach natomiast przy o¶miu rzêdach warto¶æ ta zmniejsza siê jedynie o 0,2mm i wynosi 4,8mm, wiêc ³añcuch nie musi byæ stosowany stricte pod osiem rzêdów.
Je¿eli z przodu nadal bêd± 3 blaty to kaseta 10cio rzêdowa jest lekk± przesad±. Nie oszukujmy siê - przecie¿ ju¿ z 8mio rzêdow± kaset± mo¿na wydajnie krêciæ w górach i utrzymywaæ sta³± kadencjê... 10 zêbatka, dodatkowa waga, dodatkowa czê¶æ to serwisu, mo¿liwe ¿e bêdzie wymaga³a innej piasty, cieñszy dro¿szy ³añcuch, bla bla bla. Jak dla mnie jest to zabieg czysto komercyjny, w praktyce ma to nik³e zastosowanie.
Nie no te 10 zebatej jest chyba po to ¿eby ograniczyæ cie¿ar wyrzucaj±c ¿ebatke z korby
Kasety 10 i 11 (bo takie te¿ od niedawna oferuje Campa) s± fajne i przydatne w profesjonalnym kolarstwie szosowym. Tam golinodzy podobno potrzebuj± dok³adnie sprecyzowanego biegu, ¿eby byæ jak najbardziej efektywnym.
Dla zwyk³ego amatora taka ilo¶æ biegów oznacza jedynie walkê z manetk± - przyk³ad - jecha³em niedawno na szosie z 10-biegowym Xenonem i redukuj±c z 10 my¶la³em ¿e mnie szlag trafi - zmieniam i zmieniam, patrzê, a tu dopiero w po³owie kasety jestem :D Koszmar, choæ byæ mo¿e wra¿enie jest to spotêgowane bo moje MTB ma 7-rzêdowy wolnobieg, z czego poni¿ej trzeciego biegu nigdy jeszcze nie zszed³em.
Wydaje mi siê ¿e 8 biegów to optymalna liczba - ma siê w czym wybieraæ, a jednocze¶nie napêd nie niszczy siê tak szybko.
Co do redukcji masy to nikt nie broni "góralom" odkrêciæ du¿ego blatu :)
Je¶li powstanie kaseta 10-rzêdowa to nie bêdzie mia³a zêbatki 10T bo musieliby orzechy zmieniæ. Zauwa¿cie, ¿e zarówno kasety 7, 8 jak i 9-rzêdowe maja najmniejsz± zêbatkê 11T, wiêc 10-rz. te¿ bêdzie mia³a 11T - wiêc nie widzê ró¿nicy w sprawie odkrêcania du¿ego blatu. Gêsto¶æ prze³o¿eñ siê zmieni, ale ostatnie prze³o¿enie zostanie takie samo, wiêc z przodu nic siê nie zmieni. A konfiguracja z dwoma blatami w kolarstwie szosowym jest obecna nie od wczoraj i tam odkrêcaj± najmniejszy blat bo nikt na peda³ach nie staje.
Jeszcze co¶ mia³em...
Co do u¿ytkowania i korzystania to têskniê za czasami wielotrybów, gdy mog³em sobie powymieniaæ zêbatki na jakie mi siê podoba³o - dostroiæ do swoich potrzeb, bo mia³em zêbatek ca³e pude³ko :D Obecnie mo¿na dokupiæ najmniejsze koronki do kaset (11,12,13T) pojedynczo (10-12z³/szt), dlatego nie wiem czemu nie mo¿na by sprzedawaæ wszystkich na sztuki i ka¿dy by sobie z³o¿y³ to co by chcia³. Ale oczywi¶cie wtedy ludzie wymienialiby dwie, mo¿e trzy zêbatki które najczê¶ciej u¿ywaj± i resztê zostawialiby stare, ale wtedy producent za ma³o by zarobi³, ot ca³a prawda o biznesie :mad:
I niech mi nikt nie mówi ¿e "zieloni" by sobie nie poradzili ze z³o¿eniem rowerów, bo "zieloni" tego nie robi±, tylko zamawiaj± komplet, wiec sprzedawca móg³by im z³o¿yæ konfiguracjê wg uznania. Wtedy nie by³o by problemu z rozró¿nianiem "kaseta szosowa", "kaseta mtb", tylko ka¿dy by kupowa³ te zêbatki które by chcia³. Pomy¶lcie ile materia³u by siê oszczêdzi³o(!!) A przecie¿ to takie na topie byæ ekologicznym (dla producenta). Koronki by³y by tylko klasyfikowane jako¶ciowo, np wg twardo¶ci materia³u :cool:
Styknie ju¿ tych moich wywodów.
I mamy pierwsze zdjêcia:
http://news.bikeworld.pl/rowery_zdje...0902241154.jpghttp://news.bikeworld.pl/rowery_zdje...0902241100.jpghttp://news.bikeworld.pl/rowery_zdje...0902241109.jpg"W³a¶ciwie prezentacja nowej grupy 10-biegowej
SRAMa zosta³a zaplanowana dopiero na ¶rodek lata, a jednak kto¶, gdzie¶ w Azji nie zdo³a³ wytrzymaæ napiêcia.
Wygl±da na to, ¿e przedstawione zdjêcia wyciek³y wprost od producenta lub te¿ dystrybutora, który bardzo zapragn±³ podzieliæ siê ze ¶wiatem tym, co wie, na temat sprzêtu.
Tym samym wiêkszo¶æ przypuszczeñ zostaje potwierdzonych, droga do stworzenia rekordowo lekkiego zestawu wydaje siê elementarnie prosta. 2 tarcze z przodu, przemno¿one przez 10 zêbatek z ty³u, daj± w efekcie 20 prze³o¿eñ i grupê, która razem z hamulcami ma wa¿yæ mniej ni¿ 2300 gramów! Jak ³atwo mo¿na by³o siê te¿ domy¶liæ, jako manetek u¿yto rozwi±zania Double Tap, czyli z tylko jedn± d¼wigni±. Odpowiedni, bardzo podobny od strony technicznej zestaw by³ ju¿ dostêpny jako manetki szosowe, do monta¿u na prostej kierownicy. Pozosta³e elementy zestawu równie¿ nie zaskakuj±. Hamulce to Avid, wygl±daj±cy jak odchudzona wersja Elixirów, z tarczami osadzonymi na aluminiowych krzy¿akach. Równie¿ korby przypominaj± bardzo karbonowe Noiry Truvativa, tyle ¿e z dwoma tarczami. Najwiêkszym zaskoczeniem mo¿e byæ kaseta, która zdaje siê mieæ zupe³nie zwyczajn± konstrukcjê, a nie PowerDome.
Swoj± drog± ju¿ dzi¶ mo¿na z³o¿yæ bardzo zbli¿ony zestaw, niewiele ciê¿szy. Manetki s± dostêpne, wiêkszo¶æ elementów równie¿, i tylko prze³o¿eñ z ty³u mog³oby trochê brakowaæ, gdyby siêgnê³o siê po tryb szosowy. I nawet korba Noir w wersji singlespeed w gruncie rzeczy akceptuje monta¿ wiêkszej koronki...
info: sram.com
Zdjêcia: singletracks.com, wheelgiant.com.tw
bikeworld.pl
DH-zone.com - downhill : freeride : 4cross : dirt - Najwiêkszy w Polsce portal ekstremalnego kolarstwa górskiegoVortal rowerowy: Artyku³: SRAM XX - mamy pierwsze zdjecia! (ID: 4191) - bikeWorld.pl - Rower, turystyka, maratony, sprzêti tyle na razie... graficznie wygl±da nie¼le (bo technicznie wygl±da znajomo:rolleyes:)...
manetki - 183 Gramm
przerzutka ty³ - 181 Gramm
Przerzutka przuód; Low Mount - 118 Gram
Przerzutka przód; High Mount, 120 Gram
Kaseta 11-32 - 185 Gram
Kaseta 11-36 - 208 Gram
Korba 39/26 GXP, 730 Gram
Korba 42/28 GXP, 754 Gram
Korba 44/30 GXP, 779 Gram
Korba 39/26 BB30, 670 Gram
Korba 42/28 BB30, 694 Gram
Korba 44/30 BB30, 734 Gram
£añcuch - 260 Gram
Grupa kpl. - 1597 Gramm
Hamulce (PostMount + Adapter, 160mm tarcze) - 613 Gram
Waga ca³ej grupy 2210 Gram
rama wa¿y ponad 300 gram mniej ni¿ aktualna grupa XTR ale kosztuje a¿ 2340 $ w USA
Ciekawa jest budowa kasety:
Light-Bikes.de --- news for weightweenies
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plalwayshope.xlx.pl