Warhammer
Tak siê zastanawiam - czy hamowanie bêdzie skuteczne zale¿y (w uproszczeniu) od dwóch czynników - si³y z jak± klocki bêd± dociskaæ do obrêczy i wspó³czynnika tarcia gumy z której s± zrobione klocki.
Pomijaj±c klocki, bo te ka¿dy sobie kupi wg w³asnego uznania,
czy nie mo¿na zmierzyæ jakim¶ prostym tensometrem jaka jest proporcja nacisku rêki na klamkê do nacisku klocka na obrêcz?
Efektem takich pomiarów mog³a by byæ tabela - V-ki XT przy nacisku na klamkê 10kg wywo³uj± nacisk na obrêcz 8kg, XTR daj± 9kg itd itp, przecie¿ taki pomiar szybko by wykaza³, który hamulec bêdzie skuteczniejszy, a który jest gumiasty i na odkszta³ceniach elementów konstrukcyjnych traci du¿o podawanej do niego si³y.
W chwili obecnej na rynku ka¿dy producent ma wiele modeli hamulców, ka¿dy kolejny z bardziej egzotycznych i zaawansowanych technicznie materia³ów, prawdopodobnie bêd± one trwalsze, wiemy ¿e s± l¿ejsze, tylko czy one rzeczywi¶cie bêd± skuteczniej hamowa³y?
Przy wyborze hamulca nale¿y siê kierowaæ kilkoma aspektami, a nie sam± si³± hamowania ;]
http://extremebike.pl/images/sila%20hamulca%20hygia.jpg
Przy wyborze hamulca nale¿y siê kierowaæ kilkoma aspektami, a nie sam± si³± hamowania ;]
Czyli:
Gdyby porównaæ hamulec Alivio z najlepszym V-kiem XTR to okazuje siê ¿e:
Si³a hamowania XTR'a jest o nieca³e 10% wiêksza, cena XTR'a jest ponad 10 razy wiêksza, masa XTR'a jest o nieca³e 10% wiêksza.
Który parametr tego XTR'a sprawia, ¿e jest lepszym hamulcem?
Jako ciekawostkê podam, ze Juicy 7 hydrauliczny, wa¿y o ponad 100% wiêcej ni¿ Alivio, jest o 20% skuteczniejszy od XTR'a i kosztuje tyle co DWADZIE¦CIA hamulców Alivio.
Zastanawiam siê czy te wszystkie grupy i materia³y to nie jest to samo co voo-doo w zestawach Hi-Fi audio - tam te¿ s± kable g³o¶nikowe z super miedzi za 500z³ szt. (50cm), podk³adki pod CD eliminuj±ce drgania i kolce pod g³o¶niki wzmacniaj±ce bass :) - s³owem produkty tworzone w celu stworzenia u ich posiadacza odczucia "lepszo¶ci" i wyj±tkowo¶ci ich sprzêtu - dzieje siê to kosztem niesamowitych wydatków, a faktyczny zysk jest niewielki je¶li wogóle jest to zysk a nie strata (jak masa XTR'a wzglêdem Alivio za nieca³e 30z³)
W hamulcach nie chodzi o to zeby hamowaly jak zyleta, hamulce musza miec dobra modulacjê, nie moga sie grzac za szybko itd :)
Phate77, sk±d czerpiesz tak dok³adne info, teoretyku? ;)
Phate77, sk±d czerpiesz tak dok³adne info, teoretyku? ;)
Dane cenowe z allegro, dane wagowe z allegro, si³a hamowania ze strony, któr± poda³ wy¿ej koksiu, dane procentowe liczone "na oko" i "na szybkiego"
No wiêc dane wagowe z allegro generalnie mo¿esz sobie wsadziæ miêdzy ksi±¿ki, tym bardziej dane ze strony powy¿ej.
Poza tym, we¼ najlepsze v'brake'i i tarczówkê z niskiej pó³ki. Przyk³adowo, v-ki xtr i tarcza bb5. Nastêpnie przejechaæ trochê po b³ocie, generalnie w ciê¿szym terenie. Ups, xtr nie hamuje tak jak powinien, peszek, co?
Takie wyliczenia nie maj± sensu, bo na to, czy hamulec jest dobry, czy te¿ nie, sk³ada siê kilka czynników, a nie waga, cena i wykres z dziwnej strony ;]
No wiêc dane wagowe z allegro generalnie mo¿esz sobie wsadziæ miêdzy ksi±¿ki, tym bardziej dane ze strony powy¿ej.
Negowanie ¼róde³ to pierwszy etap Voo-Doo choroby :)
http://shimano-polska.com/publish/co...ntain/xtr.htmlMasa XTR'a - 400g komplet - dok³adnie to co pisa³em wy¿ej
co do Alivio - niestety producent tutaj milczy, pozostaje liczyæ na rzetelno¶æ sprzedawców, wiêc porówna³em kilku:
http://www.allegro.pl/item1064430152..._pepebike.htmlhttp://www.allegro.pl/item1066952181...e_br_m432.htmlTu wszyscy podaj± ¿e wa¿± 188g
http://www.allegro.pl/item1056029886...31_alivio.htmlTutaj go¶æ piszê ¿e 170g - ale wychodzi, ¿e to jaki¶ starszy model :)
Ale uparcie bêdê pyta³, skoro cena siê nie liczy, waga siê nie liczy, si³a hamownia siê nie liczy, to co siê liczy przy wyborze pomiêdzy Alivio i XTR'em (zostawmy tarczówki bo to inny produkt i niepotrzebnie m±ci w tej dyskusji)? Subiektywne odczucie modulowania si³y?:p
Inny produkt, ale hamulec, to hamulec.
Akurat v-brake'i to nieco inna sprawa, bo tam akurat nie mo¿na wiele mówiæ o modulacji, feeling klamki mo¿na ³atwo zmieniæ poprzez jej zmianê [fajne, co?], a wiêc liczy siê w³a¶nie ta waga i si³a hamowania oraz wspó³czynnik bling-bling zale¿ny od logo ;]
Co do wag, nie chce mi siê sprawdzaæ, ale tutaj masz wiarygodne info [byæ mo¿e pokrywaj± siê z tymi, których u¿ywa³e¶ do wyliczeñ ;)]:
http://rowerowawaga.pl/index.php?d=artykul&kat=41
Ale uparcie bêdê pyta³, skoro cena siê nie liczy, waga siê nie liczy, si³a hamownia siê nie liczy, to co siê liczy przy wyborze pomiêdzy Alivio i XTR'em (zostawmy tarczówki bo to inny produkt i niepotrzebnie m±ci w tej dyskusji)? Subiektywne odczucie modulowania si³y?:p
Waga mniejsze lub wiêksze trochê siê jednak liczy, mo¿na mieæ tak¿e nadziejê na wiêksz± dok³adno¶æ wykonania czy lepsze jako¶ciowo czê¶ci (np. ³o¿yska). Tworzy siê du¿± ilo¶æ "sztucznych" produktów - tak ¿eby kupuj±cy my¶la³, ¿e to on wybiera, a nie ¿e wybieraj± za niego :) - np. ¶rubka w innym miejscu, trochê inny kszta³t i ju¿ jest nowy produkt, mog±cy byæ w innej grupie.
Mia³em przedni± piastê XTR, teraz je¿d¿ê na Deore - ¿adnej ró¿nicy cenowej czy wagowej, uszczelnienia praktycznie te same. Jedyna ró¿nica - cena i inne literki na korpusie. Spotka³em siê ju¿ parê razy z komentarzem: "eee, Deore to takie sobie i pewnie s³abo siê krêci", a jak mówiê ¿e to to samo to: "g³upoty gadasz, XTR musi byæ lepsze". Lepsze jest - w wyci±ganiu $ z portfela :)
Tak siê zastanawiam - czy hamowanie bêdzie skuteczne zale¿y (w uproszczeniu) od dwóch czynników - si³y z jak± klocki bêd± dociskaæ do obrêczy i wspó³czynnika tarcia gumy z której s± zrobione klocki.
Pomijaj±c klocki, bo te ka¿dy sobie kupi wg w³asnego uznania, czy nie mo¿na zmierzyæ jakim¶ prostym tensometrem jaka jest proporcja nacisku rêki na klamkê do nacisku klocka na obrêcz?
Efektem takich pomiarów mog³a by byæ tabela - V-ki XT przy nacisku na klamkê 10kg wywo³uj± nacisk na obrêcz 8kg, XTR daj± 9kg itd itp, przecie¿ taki pomiar szybko by wykaza³, który hamulec bêdzie skuteczniejszy, a który jest gumiasty i na odkszta³ceniach elementów konstrukcyjnych traci du¿o podawanej do niego si³y.
W chwili obecnej na rynku ka¿dy producent ma wiele modeli hamulców, ka¿dy kolejny z bardziej egzotycznych i zaawansowanych technicznie materia³ów, prawdopodobnie bêd± one trwalsze, wiemy ¿e s± l¿ejsze, tylko czy one rzeczywi¶cie bêd± skuteczniej hamowa³y?
To o czym mówisz by³o zrobione w roku 2003, Magazyn Rowerowy kupi³ od kogo¶ zza granicy profesjonalny artyku³ dotycz±cy hamulców rowerówych. By³ tam dok³adny wykres si³y hamulców w N wzglêdem nacisku na klamki.
Szanowny kolego. Wszystkie twoje dywagacje koncza sie kiedy rowerem wjezdzamy w teren lub zacznie padac deszcz (o sniegu nawet nie mowie bo tam v-ka nie istnieje).
Jezdzilem roznymi vkami i bezkonkurencyjne byly xtr`y a to przeciez te kilka procent ;) Hamowaly na suchym jak tarczowki. Jednak jeden zjazd asfaltem z Chrobaczej Laki i hamowanie a klocek zniknal w oczach o polowe, obrecz sasyfiona guma i goraca.
Faktycznie roznica pomiedzy xtr a deore w niektorych komponentach jest zadna a kilka gram wagi nie robi roznicy.
Do jakiejs konkretniejszej jazdy tarczowka nawet na linke na przodzie powinna byc zamontowana. Vki sa dobre na suchy asfalt ;) Ale w tedy po co vki skoro wystarczy ostre kolo :D
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plalwayshope.xlx.pl