Warhammer
Witam
Czy¿ nigdy nie zastanawia³a¶/³e¶ siê czemu twoje ko³a od roweru górskiego maj± 26"? Dlaczego
rowery miejskie i szosowe maj± 28"? Na jakiej zasadzie zosta³y ustalone owe standardy?
Je¿eli jeste¶ wysok±/kim je¼d¼cem, a twa rama robiona na zamówienie 25 calowa siêga ci do kolan i
ko³a 26" niegdy¶ wielkie, zwaliste i potê¿ne zdaj± siê od dizeciêcego roweru, wszyscy za tob±
siê ogl±daj± i my¶l±, ¿e je¿dzisz na rowerku syna córki.
Czy¿ nie mysla³a¶/³e¶ co by by³o gdyby ko³a wymieniæ na wiêksze? Ilez rado¶ci by ci one mog³y daæ,
ile godzin w terenie, ile zazdrosny spojrzeñ czu³by¶ na swoich plecach? Ka¿dy bez wyjatkow
rowerzysta pda³±by na kolana by móc siê takim cudem przejechaæ, chocby raz w zyciu na ta krótk±
chwilkê.
To by³o kwesti± wstepu a teraz przejd¼my do konkretów- co to jest 29" MTB?
"Któ¿ inny móg³ pokusiæ siê o zmianê ¶rednicy kó³ w rowerze górskim z 26 na 29 cali, je¶li nie
wspó³twórca "górala" Gary Fisher. Jest przecie¿ jasne, ¿e im wiêksze ko³a, tym ³atwiejsze
bêdzie pokonywanie bezdro¿y i czyhaj±cych na nich pu³apek. To wszystko jest spraw± k±ta, pod jakim
ko³o naje¿d¿a na przeszkodê, a w przypadku 29 cali, k±t ten zawsze bêdzie mniejszy ni¿ dla
tradycyjnej 26-tki. Drugi aspekt to amortyzacja - wszyscy g³owi± siê jak uniezale¿niæ amortyzacjê od
napêdu. Po raz kolejny najlepiej zadzia³a³o rozwi±zanie najprostsze. Rama zosta³a sztywna, to
wiêksze ko³a przejê³y na siebie obowi±zek lepszej amortyzacji."
http://www.cyclingnews.com/photos/20...comparison.jpgIstotnie wiêcej si³y wk³adamy na rozpêdzenie naszego powieksoznego górala, natomiast zyskujemy
wieksz± przyczepno¶æ- piasek b³oto; ko³o bezpieczniej pokonuje wiêksze przeszkody, rozwijamy
znaczniejsze prêdko¶ci. Podczas jazdy czujemy siê bardziej "w" rowerze ni¼li
"na" nim- kwestia ¶rodka ciê¿ko¶ci.
Ko³o 29 calowe nie nadaje siê napewno do akrobacji, skoków z pulki na pu³kê skaln±, bardzo w±skich
precyzyjnych i taktycznych slalomów, ostrych zakrêtów.
- Wysoka cena rowerów 29 calowych- mam tuaj na my¶li rowery o przyzwoitej konstrukcji )tj. rama,
tarcze, przerzutki itp.) kosztuje sporo dro¿ej ni¿ jego 26 calowy odpowiednik.
http://www.cyclingnews.com/photos/20...comparison.jpgGeneralnie mamy wiêcej plusów ni¿ minusów. Sam sobie taki rower sprawiê jak tylko na niego zarobiê
Czekamy na wypowiedzi tak¿e forumowiczór, którzy mieli przyjemno¶æ zakosztowaæ przej¿d¿ki na owych
ko³ach.
Co skretów to im wiêksze ko³o ( z fizyki to wynika) tym wiêkszy- d³u¿sza czê¶æ opony styka siê z
gleb±- kontakt z pod³o¿em, lepsza trakcja i bezpieczniejszy skrêt. Zrobisz to u³amek sekundy
wolniej. Co do hamowania to 180mm lub 203 mm hadrauliki bêd± wystraczaj±ce, przyspieszenie to
jedynie przy starcie od zera, wszka to jest kwestia pierwszych ruchów peda³em dalej idzie normalnie,
nadrobiæ to mozna l¿ejszymi rawkami i szprychami. W zawodach gdzie trza ruszaæ pod górê, robiæ nag³e
skrêty (wyczynowe), skakaæ i robic popisy na jedym kole itp to 26" s± znacznie lepsze. W
momencie nabrania prêdko¶ci na ko³ach 29" ³atwiej j± utrzymaæ, lepsze podjazdy.
29 lepiej radzi sobie z b³otem, piaskiem.
- Downhill techniczny z przeszkodami i ciasnymi wira¿ami-
29" jest nieco mniej mobilne (ciut wiecej si³y trza w nie w³o¿yæ- ale to kwestia
pryzzwyczajenia ka¿dy wysportowany zawodnik da sobie z tym radê) + dla 26"
- Downhill mniej techniczny 29" lepiej amortyzuje i lepiej przetacza siê nad przeszkodami tj.
k±t najazdu na przeszkodê ponad 10 cm wysoko¶ci mo¿e spowodowaæ odbicie ko³a, a 29" przemknie
ponad nim. ¦rodek cie¿ko¶ci w stosunku do osi kó³ jest mniejszy ( mowa tutaj o typie konstrucji ramy
przed³u¿onej/przeriobionej z 26" tj. d³u¿szy widelec i ty³ ramy, w innych typach inaczej siê
uje¿d¿a). Uczucie byæ W rowerze ni¿ NA nim. Lepsze wyniki zjazdu mniej technicznego (mniej potrzeb
nag³ego startu i bardzo sotrych zakrêtów) uzyskasz na 29 tak samo podjazd.
Moment obrotowy, lepsza przyczepno¶æ + ³atwo¶æ w pokonywaniu nierówno¶ci sprawia ¿e utryzmujesz
nadan± prêdko¶æ, podczas gdy na 26" musisz dokrêcaæ, a amor pracujena wiêkszych obrotach. GF
jako pierwszy wypu¶ci³ rowery 29" i okaza³y sie one (g³ównie one) totalnym nie wypa³em. czemu?
poniewa¿ zastosowano w nich identycz± geometriê jak w 26" to tak samo jakby¶ wzi±³ ramê dla kó³
24" i wyd³u¿y³ widelce (przód i ty³) i w³o¿y³ ko³a 26". Identycznie mozna w³ozyæ
nadwymiarowe ko³a do samochodu SUV zamist do prawdziwego terenowego.
Proponujê rower Ellsworth Enlighment 29 HT lekki do XC i po¶cigaj siê z nim. Super lekka 26" od
super lekkiej 29" jest l¿ejsza o oko³o 1kg.
Rowery 29 z inn± d³ugo¶ci± rury ramy i k±tem nachylenia rury sterowej mog± ¶mia³o stawiæ czo³a
dobrym 26". W bardoz w±skich pasa¿ach i zaznaczam w ciasnych skretach (gdzie wygodniej bedzie
nie¶æ rower) 26" jest lepsze. Dowodem na du¿a zwinno¶æ jest FS Intense Spider 29"
Dla zawodnika o wadze oko³o 65 kg i wzro¶cie 165 cm 26" jest idelane, wszak dla zawodnika 185cm
i wadze oko³o 80 kg to juz inna bajka, po¶wiêci ten 1 kg ale otrzyma maszynê która w ka¿dym miejscu
gdzie jest mniej ciasno daje przewagê nad zwyk³ym góralem. ¯eby przyblizyæ to odczucie polecam start
na rowerze z ko³ami 24"
Zainteresowanych zapraszam tutaj
http://29cali.forka.info/ znajdziecie tam szczegó³owy artyku³ wraz z testami. Wszelkie pytania odnosnie tych rowerów piszcie od pauz a ja postaram siêznale¼æ satysfakcjonuj±c± odpowied¼.
ale rama ta sama czy tam gdzie s± 29" opony rama jest wiêkasza ni¿ 26"
Wiêksza, musi byæ wiêksza, ¿eby wesz³y wiêksze opony.
Powracamy do dawnych czasow kiedy to ludzie jezdzili jeszcze na bicyklach o ogromnym rozmiarze przedniego ko³a :)
http://onephoto.net/uploads/zuzka30/...bicykl_b_w.jpgPowrot do korzeni w wielkim stylu. Brawo dla Fishera za pomysl
Ca³y artyku³ w przystepnej formie do przeczytania
http://rowerowanie.pl/readarticle.php?article_id=98
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plalwayshope.xlx.pl